Hoe kan ik het beste foto's maken op een receptie?

Misschien een beetje kort dag, maar morgen ga ik naar een bruiloft en is mij gevraagd om foto's te maken tijdens de receptie en het feestje. Ondanks vele fotografie tips van vele goeie goeievragers, heb ik nog steeds weinig ervaring door gebrek aan vrije tijd. Eigenlijk had ik er niet eens aan moeten beginnen, maar wil nu op het laatste moment ook niet afzeggen. Daarnaast wil ik voor mijn doen ook behoorlijke foto's maken. De receptie wordt ergens in een zaaltje gehouden en er zal dus veel kunstlicht zijn.
Wat kan ik het beste gebruiken en met welke instellingen moet ik het meeste rekening houden? Heb een onvaste hand, dus wil werken met een zo hoog mogelijke sluitersnelheid.
Ik beschik over het volgende matriaal:
Canon EOS 500d - standaarlens 28-55 IS - telelens 55-250 IS - macrolens 100mm USM en een externe flitser Speedlite 430II (waar ik totaal geen verstand van heb).
Ik weet dat ik veel vraag en dat ik me moet schamen voor mijn schamele kennis, maar iedere hulp is welkom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt al een prima Antw hier nog een paar op merkingen , koop evt een extra batterij (bij de handyman of Dixon ) een zacht doekje om lens af tenemen , hou de camara op kamer temperatuur (anders condens ) en pak de belangrijke momenten , dus tekenen , taart aan snijden , het binnen komen , dan de ouders , en naaste Fam. Allemaal er op en ook apart . Vind je het lastig zet je mooie toestel op automaat met flits dat is altijd prima. Maar boven al let op je toestel hou m om . Loop langs de tafels of ? En maak van alle groepjes wat foto's en vraag een toast op het bruidspaar of zo . Succes en geniet er toch van .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem ook je oplader mee ! De batterij is de zwakke schakel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb 3 reserve batterijen, dus dat is het probleem niet. In ieder geval bedankt voor de tip.
@Kapperkort, ook bedankt voor je tips... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En gewoon durven, met lef en plezier kom je sowieso al een heel eind =)

Het beste antwoord

Reserve-accu meenemen voor je camera. Beide accu's geheel opladen.

Heeft de flitser een aparte accu? Dan ook die opladen, en ook daarvoor een reserve-accu meenemen.

Spullen zijn eventueel te huur bij de betere fotozaak.

Ga vanavond naar het zaaltje, kijk of de verlichting vergelijkbaar is met wat je morgen verwacht aan te treffen, en maak testfoto's (neem dus iemand mee, liefst meerdere mensen).

Zorg voor voldoende geheugenkaarten voor je camera.

Weet hoe je accu's, geheugenkaarten, flitser en lenzen snel moet verwisselen.

Heb voldoende tassen bij de hand om de niet-gebruikte accu's, geheugenkaarten, flitser en lenzen veilig in op te bergen.

Experimenteer met de ISO-gevoeligheid van je camera. Hoe hoger je die instelt, hoe korter je de sluitertijd kunt maken, maar ook: hoe meer ruis je krijgt. Vanaf welke ISO de foto's teveel ruis gaan krijgen verschilt per camera. Experimenteer daar dus mee (dat hoeft niet in het zaaltje, dat kun je ook thuis doen als het vanavond donker is).

Weet hoe je moet scherpstellen. Beslis nu al of je dat handmatig doet of dat je de automatische scherpstelling van de camera wilt gebruiken. In beide gevallen: oefen, zodat je weet wat je doet, en zodat je ook scherp kunt stellen op iemand die zich *niet* in het midden van de foto bevindt.

Fotografeer zowel in JPG als in RAW, dat kan tegelijk. De JPG is voor het snel kunnen leveren van een redelijk resultaat. De RAW is voor het nabewerken op een fotobewerkingsprogramma, want als je dat zelf doet kun je veel mooiere resultaten bereiken dan direct met JPG.

Ken de invloed van je diafragma. Een groot diafragma (laag F-getal, bijvoorbeeld 2.8) zorgt ervoor dat er veel licht in je camera valt, zodat je met een snelle sluitertijd kunt werken. Het zorgt er ook voor dat *alleen* datgene scherp in beeld komt waarop je scherp stelt, en dat alles wat dichterbij of verder weg is onscherp wordt. Zo kun je bij wijze van spreken iemands ogen scherp in beeld brengen, terwijl de oren al een tikje onscherp worden. Een klein diafragma (hoog F-getal, bijvoorbeeld 8.0 of hoger) vermindert de hoeveelheid licht die in je camera valt, zodat je een hogere ISO moet instellen of een langere sluitertijd moet kiezen. Voordeel of nadeel (dat hangt af van wat je wilt) is dat alles scherp in beeld komt, dus niet alleen de ene persoon waarop je scherpstelt, maar ook iemand die net wat verder van de camera af staat. Het ligt eraan wat je wilt bereiken waar je voor kiest.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Oefen met de flitser, dat geeft heel andere effecten dan zonder flitser. Oefen ook zonder flitser. Beide kan vanavond in het zaaltje. Of, als dat niet mogelijk is, met wat proefpersonen in jouw (wat donkerder gemaakte) huiskamer. Experimenteer tijdens het feest met de beste manier om de mensen te benaderen. Wat wil je: geposeerde foto's van elke gast? Sfeerfoto's van het feest als geheel? Kies vooraf (dus NU), in overleg met het bruidspaar, wat je wilt, en houd dat idee in gedachten tijdens het feest. Als je voor sfeerfoto's gaat, experimenteer dan tijdens het feest met de beste manier om de mensen te benaderen. Je wilt niet als een enge man onverwachts opduiken en een foto maken, want dan heb je een boel foto's van verschrikte, verstoorde en geërgerde mensen. Hoe je de mensen moet benaderen hangt af van "het soort mensen" en van de sfeer van het moment. Da's een kwestie van gevoel ontwikkelen en, voor zover je dat niet automatisch doet, er continu alert op zijn dat jouw gedrag een flinke invloed heeft op hoe de mensen op de foto zullen staan. Maak VEEL foto's (weggooien kan altijd nog, nieuwe foto's maken niet), maar niet zoveel dat jouw aanwezigheid hinderlijk wordt. Neem af en toe pauze. Dan maar eventjes geen foto's. De rest van je foto's zal beter worden als jij weer fris en alert bent, en de gasten willen ook wel eens verlost zijn van die rondsluipende vent die irritante lichtflitsen produceert.   ;-) Maak, voordat je wat dan ook gaat doen met de gemaakte foto's, eerst minimaal één veiligheidskopie, en berg die ergens anders op. Mocht je iets verknoeien (of mocht er een defect optreden), dan is er wel werk verloren gegaan, maar is je basismateriaal nog intact.   Dit was een boel tekst. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
Cryofiel
10 jaar geleden
Er viel me nog iets te binnen. Ik denk dat je voornamelijk met je standaardlens zult fotograferen. Telelens is leuk om mensen te fotograferen zonder dat ze doorhebben dat ze op de foto komen, en je kunt er wat leuke artistieke effecten mee krijgen (een telelens "comprimeert" het beeld in de voor-achter-richting), maar je kunt de flitser niet meer gebruiken omdat die alleen alles bereikt wat dichtbij is terwijl de telelens juist dat in beeld brengt wat verder weg is. Mocht er aan de rand van het beeld iets te zien zijn dat dichtbij is, dan krijg je daar bij flitsen dus een overbelichte witte vlek terwijl de achtergrond (je eigenlijke onderwerp) bijna zwart blijft. Maar als je met telelens zonder flits fotografeert, heb je een lichtprobleem. Een telelens is van nature al minder lichtsterk (kijk op je lens: een normale lens heeft vaak een F-bereik van 2.8 tot 5.3 of zo, terwijl een telelens meestal pas bij 4.5 of zelfs pas bij 5.3 begint). Je hebt dan ofwel een hogere ISO nodig (ruis!), ofwel een langere sluitertijd, en dat bij een telelens die sowieso gevoeliger is voor bewegingen... Ik denk dus dat je de telelens nauwelijks zult kunnen inzetten. Een vriend die ook eens een bruiloft ging fotograferen, heeft speciaal voor die gelegenheid zowel een camera als een goede lens gehuurd. Bij de lens heeft hij speciaal gelet op scherpte (niet elke lens is even scherp) en op lichtgevoeligheid: hij wilde een lens met F/1.4 of F/1.8 hebben. Tot slot: als jouw lens vibratiereductie heeft, zet die dan aan, maar zet hem uit als je een statief gebruikt, want dan kan de vibratiereductie juist een soort schommeleffect veroorzaken op het statief. Oh ja, dat had ik nog niet genoemd: een statief is een prima manier om je camera stabiel te houden. Op een receptie is vooral een eenpoot handig, daar struikelen de gasten niet over.
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh ja, iets dat ik zelf op GV heb geleerd: als er kaarslicht of fakkellicht is, ben je geneigd een langere sluitertijd te nemen omdat er zo weinig licht is. Maar kaars- en fakkelvlammen bewegen. Dat zorgt voor bewegingsonscherpte! Niet doordat de handen van de fotograaf trillen, maar doordat de lichtbron trilt. Gebruik dus bij bewegende lichtbronnen (eigenlijk elke vorm van open vuur) een korte sluitertijd als je je foto's scherp wilt houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow, heeeeeel lang antwoord (ik ga niet álles lezen hoor) gewoon een + dus ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor nu alvast een vette + voor je (zoals altijd) zeer uitgebreide antwoord. Zal eerst alles eens rustig doorlezen en ga sowieso vanavond alvast thuis proberen, zoals je al zei
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt voor alle info. Heb alles een rustig op me in laten werken en begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen.
Laat nog wel weten hoe het is gegaan... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo
Wow... al was het maar voor de moeite, had je een plus verdiend, maar het is ook een geweldig antwoord.
Trouwens, ik weet nog van wie heb je dat van de kaarsen geleerd... @Almighty
Jammer dat ik je vraag zo laat lees, want ik heb exact dezelfde camera (andere lenzen, dat wel) en ik ben vaak gevraagd voor zulke dingen, dus heb aardig wat ervaring. Jammerrrrrrr.... In ieder geval de tips van Cryo zijn geweldig, en mocht je dit op tijd lezen, zie hier nog een paar van mij:
- Schiet geen foto's boven ISO 1600 (en dat is eigenlijk al de absolute grens), het liefst maximaal ISO 800.
- Gebruik geen flitser met de tele (dat zei Cryo al), en eigenlijk, als het maar even kan, helemaal geen flitser, dat geeft een mooiere sfeer.
- Je 100mm Macro lens is de beste keuze voor portretten waar de mensen poseren, maar dan moet je wel een beetje afstand nemen. Veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Gabi71... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kan ik er niet omheen om dit het beste antwoord te vinden, ook al waren de tips van de anderen zeker de moeite waard en heb ik van al jullie antwoorden en aan -en opmerkingen veel geleerd. Heb ze allemaal uitgeprobeerd en overal rekening mee gehouden. Zal eerlijk zijn dat ik in de donkere gedeelten ben over gegaan op de automatische stand en in de lichtere gedeelten (naar het licht toe en buiten) gebruik het gemaakt van de handmatige stand (TV). Ben over het algemeen best tevreden over de resultaten (ook het bruidspaar). Dit alles dankzij jullie hulp.
Dank jullie wel... :)

Andere antwoorden (3)

Als je het echt niet meer weet met instellen... fotografeer op de automatische stand. Zo krijg je foto's die doorgaans ok zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je. Zal het in mijn achterhoofd houden, alleen gaat het mijn eer te na om met een spiegelreflex op de automatische stand te fotograferen. Dan kan ik net zo goed een compact camera gebruiken.
Tja... ik weet het, ik ben een moeilijk persoon.... :)))
+1
Misschien kan ik gewoon voor de zekerheid een auto foto maken en vervolgens nog eentje met zelf instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand die er op let dat jij foto's maakt op de automatische stand. Desnoods draai je een paar keer aan het diafragma wieletje, er gebeurd dan toch niks :-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat dacht je van de halfautomaat? Zelf gebruik ik meestal automatische witbalans, automatische scherpstelling en automatische belichting die alleen via de sluitertijd werkt. ISO en diafragma stel ik zelf in. Scherpstelling is in zoverre handmatig dat ik maar één scherpstelpunt heb (dus niet de automatische stand van "zoek zelf maar uit wat jij denkt dat het onderwerp is van deze foto"), waarbij ik wel regelmatig herkadreer nadat ik heb scherpgesteld. Ik heb gekozen voor het zelf instellen van het diafragma omdat ik meestal stilstaande onderwerpen fotografeer, en dan is het het diafragma waarmee je de "kunstzinnige uitstraling" van de foto bepaalt. Sluitertijd zou ik ook zelf kunnen instellen, maar dan ben ik teveel met de techniek bezig en te weinig met fotograferen. Daarbij kan de camera sneller en beter dan ik bepalen welke sluitertijd nodig is. Het enige dat ik doe is de sluitertijd bekijken en de ISO bijstellen wanneer ik de sluitertijd niet acceptabel vind. En na het fotograferen bekijk ik op het schermpje of er geen overbelichting is; daarnaast heb ik één knop geherprogrammeerd zodat het histogram verschijnt wanneer ik die knop indruk Dit alles is *mijn* manier van werken, die mij goed bevalt. Jouw manier kan (en waarschijnlijk: zal) anders zijn. Dat is prima. Het gaat erom dat je weet wat je doet, dat je een reden hebt voor jouw eigen keuze. En dat je je daar fijn bij voelt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wederom bedankt voor de info... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Halfautomatisch is inderdaad misschien beter. Mijn advies voor foto's zonder flits:
- Zet de wiel op Av (hiermee bepaal je de diafragma) en selecteer de kleinste waarde (dan komt de meeste licht binnen)
- Zet de ISO waarde op 800. Alleen als je te donker of te bewogen foto's maakt, dan maar 1600. Hiermee zal de camera zelf de snelheid bepalen, en hoef je bijna niet aan de instellingen te zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opnieuw bedankt...
Inmiddels is het feestje achter de rug en dankzij al jullie op -en aanmerkingen moet ik zeggen dat het allemaal redelijk gelukt is.
Let er op dat je niet te veel ruggen op de foto krijgt.
probeer zo onopvallend mogelijk rond te lopen, je krijgt vaak de leukste foto's als men niet merkt dat ze genomen zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was nu precies mijn bedoeling
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb er in het speciaal op gelet en moet zeggen dat het niet mee viel. Je moet echt blijven draaien om zo min mogelijk ruggen op de foto's te krijgen.
Stel de camera in op 800 ASA. Zet de flitser er op en zet die op automatisch. Zorg dat je een reserve-accu hebt voor je camera. Laad de batterijen van je flitser op en neem reserve mee (indien AA-batterij, neem dan gewone batterijen als reserve mee.)

Flits gewoon direct in elk geval. Probeer ook indirect te flitsen (kop schuin zetten naar plafond of muur). Zet alle tafeltjes er op en zo veel mogelijk mensen. Ga niet te ver af.
Met je gebrek aan ervaring moeten er op deze manier wel goede foto's bij zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt +1
Cryofiel
10 jaar geleden
Prima tips. Alleen zou ik zeggen: kies niet voor 800 ASA, maar bepaal dat door een paar proeffoto's te maken en dan te kijken hoeveel ruis die instelling op JOUW camera oplevert, en of je dat bij dit soort foto's wel of niet acceptabel vindt. Voer de gevoeligheid op tot het moment waarop de ruis nog net acceptabel is. Misschien is dat op JOUW camera inderdaad ISO 800, maar misschien wel ISO 1600. Dat hangt zoals gezegd af van de camera, en van het soort foto's dat je maakt. Ruis valt niet op als je een boom fotografeert, maar wel als je een blauwe lucht fotografeert. Om de ruis te beoordelen heb je een groot scherm nodig; op het kleine schermpje van je camera kun je de ruis niet beoordelen, ook niet als je inzoomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Cryo, de EOS 500D is ook mijn camera, en de grens ligt bij 800-1600. Zelf gebruik ik 1600 alleen in geval van "nood".
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan wordt het dus inderdaad ISO 800. Heeft de 500D geen tussenstand? ISO 1200 of zo? Uit mijn hoofd zeg ik dat mijn Nikon zo'n tussenstand heeft, maar ik zou moeten controleren of dat echt zo is. Mijn Nikon heeft trouwens ook een stand die ik niet goed ken omdat ik hem bijna nooit heb gebruikt. In die stand kiest de Nikon de sluitertijd aan de hand van de hoeveelheid licht. Je kunt een maximale sluitertijd opgeven, bijvoorbeeld 1/60. Als er zo weinig licht is dat de sluitertijd langer zou moeten worden dan die ingestelde waarde, bijvoorbeeld 1/30 of 1/20 of nog langer, zal de camera de sluitertijd op het ingestelde maximum (1/60 dus in dit voorbeeld) laten staan, en in plaats daarvan de ISO verhogen. Heeft de Canon een vergelijkbare stand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, geen tussenstand, gaat altijd met een factor 2. Ja, dat kan de Canon ook, simpelweg door de ISO waarde op "automatisch" te zetten. De camera zorgt dan zelf dat de ISO waarde altijd zo laag mogelijk blijft.
Dat kan trouwens zowel via vaste sluitertijd als via vaste diafragma:
- Je stelt de sluitertijd vast in stand Tv op 1/30, en zodra onvoldoende licht binnenkomt met een helemaal open diafragma (afhankelijk van je lens, zeg maar f/2.8), dan begint de ISO waarde steeds groter te worden. Zo werk ik liever niet.
- Je kan ook de diafragma vaststellen met Av (bv. op f/2.8) Als het donkerder wordt, de camera begint eerst de sluitertijd langer te maken (1/60, 1/30, 1/20...) en tegelijkertijd misschien een iets hogere ISO (tot 400, zeg maar) Omdat met een snelheid kleiner dan 1/15 is het meestal niet haalbaar om te schieten zonder statief, zal dan de camera alléén de ISO omhoog drukken i.p.v de sluitertijd nog langer te maken. Pas als de maximale ISO is bereikt (voor mijn 500D is dat 3200) zal de sluitertijd nog langer worden dan 1/15.
- Mijn halfautomatische keuze: vaste diafragma (zo open mogelijk), vaste ISO op 800, en dan mag de camera de sluitertijd bepalen. Als het korter is dan 1/15 (lange leve de beeldstabilisatie!), dan moet ik hulp zoeken: een statief, de rug van een stoel, de bank van de kerk, tegen een zuil leunen... Ik heb geen flitser (behalve de ingebouwde dan), en een statief meenemen vind ik lomp en onhandig, dus fotografeer ik zonder al te veel hulpmiddelen... en ik ben ook best trots op mijn foto's in donkere omstandigheden! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook nog bedankt voor al deze commentaren. Zal er een volgende keer rekening mee houden.