Hoe kan ik het beste foto's maken op een receptie?

Misschien een beetje kort dag, maar morgen ga ik naar een bruiloft en is mij gevraagd om foto's te maken tijdens de receptie en het feestje. Ondanks vele fotografie tips van vele goeie goeievragers, heb ik nog steeds weinig ervaring door gebrek aan vrije tijd. Eigenlijk had ik er niet eens aan moeten beginnen, maar wil nu op het laatste moment ook niet afzeggen. Daarnaast wil ik voor mijn doen ook behoorlijke foto's maken. De receptie wordt ergens in een zaaltje gehouden en er zal dus veel kunstlicht zijn.
Wat kan ik het beste gebruiken en met welke instellingen moet ik het meeste rekening houden? Heb een onvaste hand, dus wil werken met een zo hoog mogelijke sluitersnelheid.
Ik beschik over het volgende matriaal:
Canon EOS 500d - standaarlens 28-55 IS - telelens 55-250 IS - macrolens 100mm USM en een externe flitser Speedlite 430II (waar ik totaal geen verstand van heb).
Ik weet dat ik veel vraag en dat ik me moet schamen voor mijn schamele kennis, maar iedere hulp is welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Reserve-accu meenemen voor je camera. Beide accu's geheel opladen. Heeft de flitser een aparte accu? Dan ook die opladen, en ook daarvoor een reserve-accu meenemen. Spullen zijn eventueel te huur bij de betere fotozaak. Ga vanavond naar het zaaltje, kijk of de verlichting vergelijkbaar is met wat je morgen verwacht aan te treffen, en maak testfoto's (neem dus iemand mee, liefst meerdere mensen). Zorg voor voldoende geheugenkaarten voor je camera. Weet hoe je accu's, geheugenkaarten, flitser en lenzen snel moet verwisselen. Heb voldoende tassen bij de hand om de niet-gebruikte accu's, geheugenkaarten, flitser en lenzen veilig in op te bergen. Experimenteer met de ISO-gevoeligheid van je camera. Hoe hoger je die instelt, hoe korter je de sluitertijd kunt maken, maar ook: hoe meer ruis je krijgt. Vanaf welke ISO de foto's teveel ruis gaan krijgen verschilt per camera. Experimenteer daar dus mee (dat hoeft niet in het zaaltje, dat kun je ook thuis doen als het vanavond donker is). Weet hoe je moet scherpstellen. Beslis nu al of je dat handmatig doet of dat je de automatische scherpstelling van de camera wilt gebruiken. In beide gevallen: oefen, zodat je weet wat je doet, en zodat je ook scherp kunt stellen op iemand die zich *niet* in het midden van de foto bevindt. Fotografeer zowel in JPG als in RAW, dat kan tegelijk. De JPG is voor het snel kunnen leveren van een redelijk resultaat. De RAW is voor het nabewerken op een fotobewerkingsprogramma, want als je dat zelf doet kun je veel mooiere resultaten bereiken dan direct met JPG. Ken de invloed van je diafragma. Een groot diafragma (laag F-getal, bijvoorbeeld 2.8) zorgt ervoor dat er veel licht in je camera valt, zodat je met een snelle sluitertijd kunt werken. Het zorgt er ook voor dat *alleen* datgene scherp in beeld komt waarop je scherp stelt, en dat alles wat dichterbij of verder weg is onscherp wordt. Zo kun je bij wijze van spreken iemands ogen scherp in beeld brengen, terwijl de oren al een tikje onscherp worden. Een klein diafragma (hoog F-getal, bijvoorbeeld 8.0 of hoger) vermindert de hoeveelheid licht die in je camera valt, zodat je een hogere ISO moet instellen of een langere sluitertijd moet kiezen. Voordeel of nadeel (dat hangt af van wat je wilt) is dat alles scherp in beeld komt, dus niet alleen de ene persoon waarop je scherpstelt, maar ook iemand die net wat verder van de camera af staat. Het ligt eraan wat je wilt bereiken waar je voor kiest. (vervolg in reactie)

Als je het echt niet meer weet met instellen... fotografeer op de automatische stand. Zo krijg je foto's die doorgaans ok zijn.

Let er op dat je niet te veel ruggen op de foto krijgt. probeer zo onopvallend mogelijk rond te lopen, je krijgt vaak de leukste foto's als men niet merkt dat ze genomen zijn.

Stel de camera in op 800 ASA. Zet de flitser er op en zet die op automatisch. Zorg dat je een reserve-accu hebt voor je camera. Laad de batterijen van je flitser op en neem reserve mee (indien AA-batterij, neem dan gewone batterijen als reserve mee.) Flits gewoon direct in elk geval. Probeer ook indirect te flitsen (kop schuin zetten naar plafond of muur). Zet alle tafeltjes er op en zo veel mogelijk mensen. Ga niet te ver af. Met je gebrek aan ervaring moeten er op deze manier wel goede foto's bij zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100