Wat is het beste 14 pixels of 24 pixels voor een digitale camera?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
2.3K
Poet
9 jaar geleden
Je bedoelt Megapixel. Hoe meer pixels hoe scherper je beeld. Maar 7 is op normaal gesproken meer dan genoeg voor foto's en filmpjes, tenzij je ze héél groot wilt uitvergroten.
Ik zou vooral naar de andere specificaties kijken want het is dus allebei prima.

Antwoorden (6)

24 pixels is scherper
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij missen er een paar nullen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24 miljoen pixels bedoel je. En zelfs dat betekent nog niet automatisch dat je foto's scherper zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eloines heeft helemaal gelijk!
Het aantal pixels alleen is niet zaligmakend. Een 14 megapixel-camera kan mooiere foto's maken dan een 24 megapixel-camera. Daarnaast heeft een hoog aantal megapixels alleen zin als je je foto's sterk wil uitvergroten. Zonder andere specificaties of wensen is je vraag dan ook niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je megapixels bedoeld? 14 of 24 pixels is wel heel erg weinig.
Over het algemeen is 14 megapixel echt meer dan genoeg. Met 8 of 10 MP kun je ook nog heel goed uit de voeten. Om goede scherpe foto's te kunnen maken zijn andere factoren veel belangrijker, met name de kwaliteit en lichtsterkte van de lens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is geen kwestie van "welke is beter". Als je van plan bent je foto's af te drukken als mooie posters / prints, is een aantal extra megapixels altijd mooi meegenomen. Ben je dit niet van plan, dan denk ik dat je met 14MP wel goed zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maak je toevallig een afweging tussen de D3100 en D3200?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja idd van Nikon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem lekker de D3200 als dat binnen je budget ligt. All round betere camera vergeleken met zijn voorganger. Ik heb hem zelf ook, fijn ding.
Wat al gezegd is: bij sterke uitvergrotingen zijn meer pixels van toegevoegde waarde. Wat echter nog wel eens vergeten wordt is dat je bij gelijke grootte van de sensor de pixels bij 24 MP veel kleiner zijn dat de pixels bij 14 MP.
Dit kan juist leiden tot kwaliteitsverlies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14 of 24 Mp is alletwee goed.
Met meer pixels heb je ook andere dingen nodig, zoals een goede lens en een vaste hand.Toen ik een aantal jaren geleden van 10 naar 16 MP ging, had ik in het begin heel veel mindere foto's. Het is gewoon moeilijker om het goed te krijgen met meer pixels. De eventuele onscherpte door beweging of net niet helemaal goed scherpgesteld wordt beter zichtbaar, en er is eerder ruis.Als je niet gaat voor A3+ of A2 vergrotingen aan de muur, is 14 beter. 10 of 12 zou al voldoende zijn, maar die maken ze niet meer, omdat het volk nu eenmaal meent: meer is beter, terwijl dat niet altijd zo is.