Camera zoemt bij zoomen. Wat nu?

Ik denk dat er zand in mijn camera is terecht gekomen. Ik krijg het beeld niet meer scherpgesteld bij het zoomen (en dat is al langer zo) Nu is het echter zo dat de camera ook een zoemend geluid maakt.

Het is een JVC Everio. Terwijl ik het merk aan het aflezen was, merkte ik dat er nog steeds even een zoemend geluid uit kwam, ondanks het toestel uit stond.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb beschermklepje paar keer open en dicht gegaan en er kwam inderdaad zand uit. Even met de stofzuiger overheen gegaan en het zoemende geluid is weg. Het beeld krijg ik nog steeds niet scherp, behalve op één stand ongeveer in het midden. Is dit nog te fixen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Het beste antwoord

Als je dit tegen een reparateur zegt, zal hij ongetwijfeld verstaan dat jouw camera zoomt bij het zoomen...     ;-)

Het klinkt alsof er iets geblokkeerd is. De motor probeert de lenzen in beweging te krijgen (dat is nodig om te zoomen), maar omdat er zand tussen zit of omdat er misschien zelfs een radertje verbogen is heeft de motor daar niet genoeg kracht voor. De motor probeert dus te draaien maar er gebeurt niets omdat de tegenkracht te sterk is.

Je kunt proberen je camera zo goed mogelijk schoon te maken, maar er is goede kans dat dit intussen niet meer lukt. Dat geldt zeker als intussen het mechaniek verwrongen is doordat je probeerde te zoomen terwijl de boel door wat zand werd geblokkeerd.

In dat geval kun je de camera het beste naar een reparateur brengen. Veel fotowinkels bieden die service. Spreek vooraf af tot welke prijs je wilt gaan. Bijvoorbeeld: als het minder dan X kost, dan sowieso repareren; als het meer kost, dan eerst overleg over de kosten en over de verwachte resultaten.

Toegevoegd na 4 minuten:

Als er bij het scherpstellen en of bij het zoomen dingen bewegen aan de buitenkant van de camera (bij sommige camera's is dat zo - ik kan niet goed zien of dat bij jouw camera ook zo is), zou je kunnen proberen of je de camera kunt "helpen". Dat doe je door te zoomen, te voelen welke kant hij op zou willen draaien, en dan zelf het betreffende deel aan de buitenkant vast te pakken en "meehelpen" om in die richting te draaien.

ALS dit bij jouw camera al kan, moet je er niet teveel kracht voor gebruiken, want als het mechaniek echt door een zandkorrel wordt geblokkeerd zou je door dit "helpen draaien" er juist voor kunnen zorgen dat de zandkorrel niet gewoon tussen de radertjes blijft steken zoals nu, maar dat je de zandkorrel dan het mechaniek in perst waardoor alles ontzet raakt.

Dus ALS dit bij jouw camera al kan, kun je het proberen, maar beperk je tot "een klein beetje meehelpen", en gebruik zeker geen grote krachten.

Cryofiel