Wat voor kleurenpalet wordt er gebruikt om foto's van WOII in te kleuren? Hoe worden deze "fleste" kleuren genoemd?

Kleurenfoto's van WOII hebben altijd speciale kleuren. Wat voor kleuren zijn dit? Is hier een kleurenpalet van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

als je originele kleuren foto's uit WOII ziet, zijn dat van de Duitse kant AGFA opnames, en van de Amerikaanse kant Kodacolor opnames, en beiden waren in die tijd nog lang niet in staat het kleuren spectrum zo gaaf af te beelden als nu. De films van toen waren ook niet echt gevoelig, dus de fotograaf had heel veel licht nodig. Bovendien zijn de opnames dus zo'n 70 jaar oud.
Dus niks speciaal palet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe duiken er zeldzame kleurenbeelden op uit de Tweede Wereldoorlog. Maar kleurenfotografie bestaat al veel langer.

In 1869 werd de methode voor het maken van kleurenfoto’s voorgesteld door Louis Ducos du Hauron. Amper drie jaar later werd de allereerste kleurenfoto gemaakt.

Zijn methode was echter pas tegen 1930 goed genoeg voor commercieel gebruik.

Ook in Rusland werden in het begin van de vorige eeuw al kleurenfoto’s gemaakt door de fotograaf Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorski. Hij maakte honderden kleurenfoto’s in heel Rusland met een zelfgemaakt fototoestel. De fotografische platen die hij gebruikte waren zwart-wit, maar door een ingenieus systeem kon hij er mooie kleurenfoto’s mee maken. Zijn toestel nam heel snel drie zwart-witfoto’s na elkaar, elk met een andere kleurenfilter. Door de drie identieke foto’s via een goedgekozen filter over elkaar te projecteren, verkreeg hij de originele kleuren.

meer informatie: http://sereniteit.wordpress.com/2006/12/15/20/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van die rus wist ik nog niet, wel en leuk weetje. (alleen geen antwoord op de vraag natuurlijk, maar ik ben geen kniesoor)