welke compact camera heeft goede kwaliteit bij binnen fotografie?

We zijn al lange tijd op zoek naar een compact camera die binnen goede foto's maakt. Dus zonder grote schaduwen achter het object of erge overbelichting. Suggesties?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Geen idee wat je budget is, maar de Sony RX100 III is een compactcamera, maar heeft de sensor van een spiegelreflex. Dat in combinatie met de lichtsterke Zeiss lens, maakt dit tot een van de allerbeste compactcamera's die er te koop zijn. Met 800 euro is het geen koopje, maar iedere euro waard.
9 jaar geleden
Olympus-camera's zijn erg goed. Sinds ze zijn gestopt met de doorontwikkeling van spiegelreflex-camera's richten ze zich nu echt op compact- en systeemcamera's. Van een goed aangeschreven fotozaak begreep ik dat Olympus daar echt goed mee bezig is.

Ook Panasonic is erg goed, wij hebben er een met een functie die HDR-foto's kan maken. Deze maakt dan een overbelichte, een onderbelichte en een 'goede' foto en voegt deze drie op de computer samen. Dan heb je dus (overbelicht) het licht binnen goed (maar uit het raam een witte vlek), onderbelicht heb je binnen donker maar buiten goed en bij de 'goede' foto is alles een beetje flets. Samengenomen kan dit een mooie foto opleveren (soms kan dit een heel heftige bewerking zijn, kijk maar eens op 'HDR photo' op google, maar zo heftig heb ik het nog nooit gemaakt).

Vraag bij de aankoop van zo'n camera ook even hoe je de instellingen handmatig kan instellen: de sluitertijd en diafragma-opening maken namelijk veel uit bij de over- en onderbelichting. Ook staat dit vaak duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing. Hoe dit werkt is wel even het uitzoeken waard (maar hier vraag je niet naar dus ga ik even niet verder op in). Na het uitzoeken kan je hier lekker mee experimenteren.

Ik zou Olympus adviseren en anders Panasonic.
Mocht je houden van spelen met de instellingen van je camera, ga dan voor een systeemcamera. Zit tussen een spiegelreflex en een compactcamera in, werkt erg fijn! Olympus-PEN is erg goed.