Van een fotograaf kan ik een Canon 50D body overnemen voor €275. De camera heeft 95.963 kliks gemaakt. Is dit een goede deal?

Het schijnt dat een 50d 120.000 clicks aankan voor hij een nieuwe sluiter moet hebben.. zelf ben ik een fanatiek fotograaf.
De camera is 8 maanden geleden schoongemaakt.

Is dit een goede koop, wat adviseren jullie mij?
Wat kost het om een sluiter te laten reviseren?

Toegevoegd na 2 dagen:
UPDATE: Besloten het aanbod af te wijzen. Jullie argumenten hebben me geholpen met het maken van deze keuze en het is me te duur. Voor hetzelfde geld kan ik een andere 50d body kopen met minder clicks.
Gezien het aantal foto's dat ik zelf maak zal ik heel snel aan de max zitten en dus kosten moeten gaan maken. Dus een keuze obv kosten.
Dank allemaal voor het meedenken!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel
Even met canon wat een nieuwe sluiter kost.
20.000kliks voor aan amateur is best veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje... Nooit gedacht dat er ook een tellerstand zat op een camera. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een digitale camera is 20.000 kliks helemaal niks.
Waar kan je dat eigenlijk zien, hoeveel foto's er zijn genomen met een kamera?
Is die 50D nog steeds nieuw te koop?

Antwoorden (3)

Ik vind het wat aan de prijzige kant. Volgens mij garandeerd Canon tot tenminste 100.000 clicks. Hij is aan het einde van zijn leven en moet nog de helft van de huidige nieuwwaarde opleveren. Een nieuwe sluiter kost je zo'n 100-150 euro. Een nieuwe 50D kost 550 euro. Daar zit toch nog wel zo'n 125 euro verschil in. Ga zelf na of je het het waard vind. Indien je hem koopt moet je uitgaan van de nieuwe sluiter op korte termijn, als het niet hoeft is het meegenomen.

Ik zou proberen het sluiter argument te gebruiken om nog wat van de prijs af te kletsen. Voor 275 zou ik het niet doen.

Je hebt wel pech dat alles waar EOS en Canon voor staat ook tweedehands vaak nog veel geld moet opleveren. Mateloos populair die dingen. Het heeft er vast iets mee te maken dat de slijtage vaak slecht zichtbaar is. Hij lijkt als nieuw tot hij het ineens niet meer doet.

Toegevoegd na 18 uur:
Nog een toevoeging aan mijn antwoord. Ik kwam langs deze site en het leek me nuttig voor jullie:

http://olegkikin.com/shutterlife/canon_eos50d.htm

Hier staat een inventarisatie van alle courante dslr modellen en de leeftijd die de sluiters hebben gebaseerd op feedback van gebruikers. Volgens deze grafieken moet 120.000 zeker haalbaar zijn. Overigens interesant om te zien dat er nog een aanzienlijk kwaliteitsverschil zit tussen merken en camera's onderling. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat dit wel redelijk uit-ontwikkeld was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een rekenkundige benadering wat je misschien een argument geeft om nog wat van de prijs af te kunnen halen:

Er van uitgaande dat de aanname klopt dat 120.000 kliks haalbaar is en er 95.000 kliks zijn gemaakt kun je dus nog 25.000 kliks maken.

275 euro gedeeld door 25.000 kliks betekent dat elke klik je 0,011 (dus 1,1 cent) per klik kost. Bij een nieuwe camera die 550 euro kost heb je de volledige 120.000 kliks nog te gaan. Dat kost dat 550 euro/120.000 kliks = 0,0046 is 0,46 cent per klik.

Eigenlijk zeg je dat de camera nog een levensduur heeft van (25000/120000 ) 20% heeft. Mij is niet duidelijk waarom je dan 50% van de nieuwwaarde moet betalen.

Ik snap dat het geen waterdicht verhaal is, maar 50% van de waarde voor 20% van het aantal kliks vind ik persoonlijk een erg groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha... wat heerlijk als mensen zo goed kunnen rekenen... hier is geen speld tussen te krijgen... en ik kan niet anders zeggen dan een No Go ... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou fijn dat je er wat aan hebt gehad!
Ik zelf wil ook een eos 50 d aanschaffen en dan ook 2e hands via marktplaats,maar dat is mij eigenlijk afgeraden omdat deze toestellen toch vaak voor professioneel gebruik worden gebruikt en dat er dus veel clicks opzitten. Er zijn een paar sites waar occasions verkocht worden en deze zijn dan nagekeken,en ze geven ook nog een jaar garantie.