welke camera kan ik het beste aanschaffen: spiegelreflex, systeem of compact? ik geef veel om een hoge kwaliteit maar zie mezelf geen lenzen verwissel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de vraag die je aan jezelf moet stellen is de volgende: geef ik voldoende om de kwaliteit van de foto om een aantal (dure) lensen te kopen en deze op de juiste momenten te verwisselen. Want het verwisselen op zich is niet echt moeilijk ofzo he, dus dat bedoel je vast niet :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je budget?
Cryofiel
11 jaar geleden
Er is geen lenswisselplicht als je een spiegelreflex koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lenswisselplicht :) hij is leuk.

Het beste antwoord

Je zult moeten bepalen wat voor jou 'goede kwaliteit' is.

Echt goede kwaliteit bereik je alleen met een spiegelreflexcamera en een setje toplenzen, maar elke compactcamera levert bij goede belichting goede foto's op.

De meeste systeemcamera's zitten, zoals je kunt verwachten, tussen SLR en compact in, ook in kwaliteit.

Het belangrijkste is je lens. Een compactcamera met een toplens levert heel aanvaardbare kwaliteit foto's op, al is de lensopening en daarmee de lichtgevoeligheid vaak toch wat kleiner. Overdag geen probleem maar als het gaat schemeren komt er geen fatsoenlijke foto meer uit.

Nadeel van de meeste compactcamera's: de flitser. Als je verwacht veel te moeten flitsen is een externe flitser onontbeerlijk en de meeste compacts ondersteunen geen externe flitser.

Laat je adviseren bij een goede vakhandel. En als hij je goed adviseert: gun hem dan ook de paar tientjes die de camera bij hem misschien duurder is dan bij de internetdumpstore.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die laatste alinea: daar zouden meer mensen bij na moeten denken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tnxx

Andere antwoorden (3)

Ik heb de samsung wb150f. Ook een goed ding qua kwaliteit en je hoeft geen lenzen te wisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt
zou, als je voor goede kwaliteit wilt kiezen en geen lenzen wilt verwisselen eens naar deze camera kijken.

http://www.dpreview.com/products/canon/compacts/canon_g1x

Grote sensor (belangrijk voor de kwaliteit, en met groot bedoel ik dan millimeters, geen pixels) redelijk mee te nemen (groter dan een compact, kleiner dan een spiegelreflex). Het enige echte bezwaar is de wat trage autofocus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt
Je moet eerst heel duidelijk voor ogen hebben wat is het belangrijkste voor je: kwaliteit of gemak.
Kiezen voor kwaliteit heeft een prijs, en dat vertaalt zich in euro's, maar ook in gewicht, want (je raadt het al) een SRL biedt de hoogste kwaliteit.
Er is maar één gouden regel in de wereld van fotografie: de beste foto kan je niet maken zonder camera, en als je de camera niet meeneemt omdat je deze te zwaar of lomp vindt, dan zal je nooit je mooiste, of zelfs je slechtste foto kunnen maken.

Maar dit gezegd te hebben, zeg ik ook meteen dat je een uitstekende combinatie van een SRL-body met één lens kan aanschaffen, die je nooit hoeft te verwisselen, en dan heb je een redelijk compacte, draagbare camera. Niet geschikt om in je broekzak mee te nemen, dat geef ik toe, maar je hebt ook geen sherpa's nodig om hem te dragen.
Als je kiest voor een SRL-body met één alleskunner lens, dan kan je deze link naar een eerder antwoord van mij checken:
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/cameras/canon-maakt-mooie-spullen-echter.350793
Wat voor body je erbij kiest is ook belangrijk, en de moeite waard om te kijken of je een voordelige kit vindt van body+lens. Als ik nu een nieuwe body zou kopen, dan zou ik voor de Canon 600D gaan, met de 1100D als budget plan B.

Een systeemcamera is in veel opzichten vergelijkbaar met een SRL, en second best als het om fotografische kwaliteit gaat. Mijn mening? Daar hou ik niet van! Als ik serieus wil fotograferen dan wil ik goede grip op de camera hebben, en door de viewfinder kijken. Ik krijg gewoon geen goed gevoel over de foto die ik maak als ik op een suf schermpje moet kijken, maar dat is mijn eigen voorkeur/afwijking.

Een compacte is eigenlijk geen échte optie als je voor kwaliteit gaat, maar een bridge is wellicht de overweging waard. Je zal nooit de kwaliteit van een SRL krijgen, mede door de iets mindere optiek, maar ook en vooral vanwege de sensor, die minder groot is (in oppervlakte, niet in pixels) dan een SRL of zelfs een systeem.
Ik heb, naast het prima advies van Mendelson (Canon G1x, die eigenlijk een soort van super-compacte is), ook twee andere opties voor je uitgezocht, van Canon en Panasonic:
http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_sx40hs&products=panasonic_dmcfz150

Zelf heb ik een Canon 500D, en met m'n lens EF-S 15-85 f/3.5-5.6 IS USM kan ik bijna elke situatie aan en hoef ik niet alle andere lenzen mee te nemen.
Aan jou de keuze. Veel wijsheid toegewenst! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling, de tweede gouden regel in fotografie:
De kwaliteit van je foto wordt bepaald, in deze volgorde, door:
- De fotograaf
- Het onderwerp
- De lens
- De film (lees: de sensor, die gelijk staat aan de body) Dus het beste om mooie foto's te maken kan je je geld/tijd investeren in een cursus, een goed boek of advies inwinnen van anderen, daarna in het maken van heel veel foto's, en als laatste een betere lens, en een betere body. Vandaar dat ik altijd de voorkeur zou geven aan een SRL en losse lenzen, omdat je daarmee flexibel blijft als je straks verder wil groeien.
En op termijn ben je ook goedkoper uit, omdat een SRL erg duurzaam is en jáááren lang meegaat. Een compacte is meer kwetsbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt