[Hoe] Kan je zelf de autofocus van Canon EOS 350D & 450D calibreren?

Ik heb beide bodies. Ben echter niet tevreden van de scherpte van mijn canon 24-105 F4 universeel objectief. Ook de Tamron 18-270mm PZD levert niet wat ik van mijn oude vertrouwde EOS 300II aan scherpte kreeg. Ik vraag me nu dus af of de autofocus wel goed is (Mijn ogen zijn dusdanig dat ik die niet meer vertrouw om scherpte mee te testen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (1)

De autofocus kan je zelf niet aanpassen. Wel kan je de camera ter reparatie of controle terugsturen.

Geen enkele camera heeft dezelfde scherpte eigenschappen. Hetzelfde geldt ook voor lenzen.

Om te bepalen hoe jou scherpte instelling verloopt, kan je een vel papier met tekst schuin onder 45graden opstellen. Laat de camera (op statief) scherpstellen op een bekend punt. Neem de foto op de grootste diafragma (kleinste F-waarde) met afstandsbediening en flits en bekijk het resultaat. Waar ligt de scherpte op het papier?
Dat zijn dan eigenschappen van je materieel waarmee je rekening kunt houden.

Absolute scherpte van een lens ligt bij een diafragma F8-F11. Brandpunt in het midden. Dus het midden van de specs van de lens, doet de lens het het beste.

Ideaal om je maximale scherpte te bepalen is flitsen in een absolute donkere kamer. De flits zorgt dat je de absoluut beste sluitertijd hebt van meer dan 1/2000s.
Een flits op half vermogen is nog sneller.