Hoe werkt een warmtecamera?

Ik heb gezocht op internet, maar ik kan eigenlijk geen goed antwoord vinden op deze vraag, dus kan iemand mij hier goed uitleggen hoe een warmtecamera nou eigenlijk werkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

alles straalt licht uit, hoe warmer hoe hoger de frequentie van het licht.
(daarom gloeit ijzer dus als het heet is).
ook jij, alleen jij straalt niet waarneembaar licht uit maar, het onzichtbare infraroodlicht. dat licht kunnen je ogen niet omzetten in elektrische energie om er een plaatje van te maken in je hersenen.
een warmtecamera kan dat wel, die kan het infraroodlicht als het ware zien.
en er een voorstelling van maken.
omdat een warm object dus een hogere frequentie infrarood uitstraalt dan een koud object, kan de camera zo de verschillen tussen een lichaam en een object onderscheiden.
proefkonijnen had er onderlaatst een aflevering over.
http://proefkonijnen.bnn.nl/?video=108
op 44.53 min

Toegevoegd na 5 minuten:
de frequentie word dus niet alleen hoger, maar gaat ook in hoger spectrum.
hoe heter het is, des te meer licht, en hogere frequenties.
zoals je op het plaatje in de aflevering zag zat de spectrumboog van een mens niet in de staaf van zichtbaar licht maar wel infrarood licht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Summier uitgelegd werkt het als een digitale camera voor gewone foto,
Bij een gewone camera valt het licht op een sensor en deze sensors zet het licht om in electrische signalen, Van deze electrisch signalen wordt een foto gemaakt die dan klaar is om op een scherm, computer enz te bekijken.
Hetzelfde gebeurd nu ook in een warmtecamera, Het infrarood valt op een sensor die gevoelig is voor infra rood, weer worden er electrische signialen van gemaakt, In de camera wordt dan aan een bepaald signaal, van een bepaalde temperatuur, een bepaalde kleur gegeven, Dit kan ieder welke kleur zijn, Zoals je in een fotoprogramma ook iedere kleur kunt toevoegen aan iets. Zo kun je dan bepalen dat bv wit de koudste temperatuur is en rood de warmste, maar het kan evengoed andersom, maar dat heeft dan te maken wat de mogelijkheden zijn van de camera. Op de computer kan dan wel iedere kleur toegevoegd worden
Robby BB