Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke tussenring is beter voor nikon 18-105 VR ?

Ik wil graag tussenring kopen om meer afstand leggen, maar ik snap verschillen niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
912

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een tussenring zorgt ervoor dat je brandpuntsafstand vergroot word.

Er zijn gewoon "lege" ringen zonder lenzen daarin. Deze zijn het goedkoopst maar geven de slechtste resultaten. Beter is het om te kiezen voor een tussenring waarin lenzen zitten die één en ander corrigeren. Zo heeft Nikon bijvoorbeeld de TC-20E II

Deze tussenring (vaker word dit een Teleconverter genoemd) zal je brandpunt met een bepaalde factor vergroten. In het geval van de TC-20E II is dit factor 2. In jouw geval word je 18-105 lens dus een 36-210 lens.

Op deze manier kun je op een relatief goedkope manier je lenzen arsenaal "uitbreiden".

Let ook wel op de nadelen bij het gebruik van een teleconverter:

-mogelijkheid dat de autofocus niet meer werkt
-de lichtsterkte van je lens neemt af
-je sluitertijd zal dus langer moeten

Wanneer je al een lens hebt vanaf 50mm of meer moet je met zo'n teleconverter toch al gauw een statief gaan gebruiken.

Zie hier een aantal teleconverters van Nikon:
http://bit.ly/GIj77c
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een tussenring is een hulpmiddel om dichterbij te kunnen komen dan wat normaal haalbaar is met een objectief.
Met de 18-105 kun je tot ongeveer 40 cm van je onderwerp komen. Of het werkt met een tussenring om dichterbij te komen heb ik mijn twijfels over, het is een zoom, met nogal wat bewegende delen, in tegenstelling tot een "normaal" objectief , dat meestal compleet schuift t.o.v. het scherpstelvlak. De teleconverters zullen niet werken met deze lens (die van Nikon zelf althans) want steken te ver uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding