Wat is het verschil tussen een spiegelreflexcamera en een gewone camera?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
5.3K

Het beste antwoord

Bij een spiegelreflexcamera kijk je door met de zoeker via een spiegel door de lens. Bij het maken van een foto klapt de spiegel weg om ligt naar de sensor te laten.

Bij andere camera's kijk je met de zoeker niet door de lens. hierdoor krijg je een minder nauwkeurig beeld van je foto.

Met de komst van digitale camera's is dit verschil een stuk minder groot geworden omdat je daar op een schermpje kan zien wat er exact op je foto komt te staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Uiteraard zijn er bergen andere verschillen te noemen die vaak opgaan, zoals mogelijkheden tot instellen belichtingstijd, scherptediepte controle etc. maar die zijn niet de kern van het verschil, oa omdat vele andere camera';s die funcite ook bieden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij een "gewone" camera kijk je door een zoeker boven of naast je opname lens.

Bij een spiegel reflex camera kijk je via een aantal spiegels of
prisma`s door de opname lens heen.
Tijdens de opname klapt dan de spiegel even voor de "digitale film ( de Chip)" weg en wordt de opname gemaakt. Dit heeft voordelen bij
dichtbij opnamen en macro omdat je kunt zien wat je op de foto zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
digitale spiegelreflexcamera's hebben, behalve bovengenoemde verschillen, een grotere beeldchip waardoor ze meer licht opvangen en minder ruis produceren met een betere beeldkwaliteit tot gevolg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovengenoemde antwoorden zijn inderdaad de theoretische antwoorden. Je kijkt inderdaad via een spiegel door de lens zodat je op die manier precies ziet wat je allemaal wel en niet op de foto krijgt.
Maar de belangrijkste reden voor mij waarom ik voor een spiegelreflex kies en niet voor een compactcamera is de snelheid van het afdrukken. Op het moment dat je de sluiterknop indrukt maakt hij de foto. Bij andere camera's zit daar vaak enige tijd tussen en ben je bijna altijd te laat om net dat ene korte moment vast te leggen. Zoals bij bewegende objecten, dieren of mensen. Het verschil tussen net de goede gezichtsuitdrukking of de ogen dicht op de foto. Voor mij is timing extreem belangrijk, en dat kan ik alleen met een spiegelreflex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gisteren een fotoreportage gemaakt van een feest. Dit zou ik niet met een compact willen doen.
De grote SLR camera heeft een veel betere beeldkwaliteit door de grotere sensor. Bovendien kan je er een reportageflitser op plaatsen waardoor je foto's niet meer snel wordt 'plat-geflitst' en geen rode ogen.
Ook is de camera direct startklaar, en maakt hij de foto op het precieze moment waarop ik op de knop druk.
Heb alle speelruimte om mijn camera met simpele knoppen in te stellen en zo de inhoud van mijn beeld te bepalen.
Ik heb de lens erop kunnen zetten die het beste bij die 'shoot' zou werken.

Natuurlijk zijn er wel nadelen. Want je moet wel meer van fotografie en techniek weten om er goed ermee om te kunnen gaan en het maximale uit je camera kan halen.
Gebruik je een SLR als een 'point and shoot' camera, dan heb je nog wel het voordeel van een betere beeldkwaliteit.