welk fototoestel is geschikt om bewegende beelden/kinderen te fotograferen?

Alle foto's van mijn kinderen mislukken met mijn huidige toestel omdat de tijd tussen het afdrukken en het reageren van mijn toestel daarop veel te lang is en het leuke moment alweer verdwenen is.
Daarnaast zijn de foto's ook altijd te bleek of onscherp.
Ik maak eigenlijk alleen foto's van mijn kinderen want hou niet zo van fotograferen. Wie weet hier een goede camera voor? Liefst geen enorm apparaat met losse onderdelen want dat is onhandig meenemen.
En ook niet zo'n hele platte want dat ligt niet lekker in de hand.

Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt voor je reactie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2.8K

Antwoorden (5)

Vrijwel elk fototoestel is hiervoor geschikt, behalve misschien de aller allergoedkoopste.

De problemen die je noemt liggen helaas toch vaak aan de fotograaf.
Op het moment van afdrukken, moet je, hoeveel haast je hebt om een foto te maken, je toestel ECHT stilhouden en niet naar beneden bewegen.

Ook is het bijv in de winter vaak wel te donker voor mooie foto's. Dan neemt de sluitertijd (soms ongemerkt) toe waardoor je een nog vastere hand moet hebben,

Grofweg zal elk toestel boven de 100-150 euro moeten voldoen aan wat je wilt als je hem goed gebruikt.

Om te testen of mijn uitspraak klopt zou je eens iemand anders met jouw toestel moeten laten fotograferen en kijken of de foto's dan net zo slecht worden.
10 jaar geleden
Eén van de moeilijkste zaken om te fotograferen is beweging. Je moet vaak snel reageren, de techniek bij langere sluitertijden onder de knie hebben en wat geluk hebben.
Spiegelreflexcamera’s zijn hiervoor meestal wat beter geschikt dan compactcamera’s, vooral door het grotere zoombereik met de verschillende lenzen, meer instel mogelijkheden en de vrijwel afwezige vertraging tussen het indrukken van de sluiterknop en het daadwerkelijk maken van de foto door de camera.
Het is belangrijk dat je een camera hebt waarbij je zelf de sluitertijd kunt instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je best een toestel aanschaffen waar je de sluitingstijd van de lens kan regelen. Ik had vroeger een reflexcamera die je kon afstellen op 1/1000 van een seconde. Hier kon je racewagens mee fotograferen. Hoe sneller de lens zich kan sluiten na het afdrukken hoe scherper je beeld bij flinke bewegingen.

Toegevoegd na 33 seconden:
Je KAN best.... woordje vergeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie eerst mijn opmerking onder de reacties. Als je toch een andere camera wilt kopen dan zijn er voldoende compact camera's waarmee je eenvoudig kunt fotograferen. Naast mijn spiegelreflexcamera gebruik ik zelf een Canon Powershot S90. Daarmee kun jezelf de instellingen bepalen. Deze camera heeft echter ook een P stand. Dit zijn voorgeprogrammeerde instellingen waarbij de camera situaties "herkent". Als ik snel moet fotograferen gebruik ik die stand vaak met goede resultaten. Er zijn ook andere camera's die zo'n programma hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet dus even in de foto winkel gaan zoeken en vragen naar een toestel dat een heel korte ontspan-vertraging heeft. Als de verkoper daar niet direct een goed antwoord op geeft, naar een ander gaan.
Jouw probleem is namelijk voornamelijk die ontspanvertraging: de tijd die verloopt tussen indrukken van de knop en het daadwerkelijk maken van de foto.
Daarnaast schijnt jou toestel last te hebben van overbelichting, extra vervelend omdat ie alles in jpg wegschrijft, waardoor er zelfs voor een handige foto-amatuer niets meer te redden valt.
Als je echt veel foto's van je kinderen maakt is misschien een eenvoudige reflex toch de beste optie, b.v. een Nikon D3100 met de kitlens 18.55, dit soort (je hebt er ook een van Canon of Sony of Pentax) heeft een veel betere lichtmeter, heeft nouwelijks tijd nodig om bedrijfsklaar te zijn en gaat gelijk open als jij op de knop drukt.
Wel een beetje bewerkelijker als een compact, maar dan kun je ook foto's maken om aan de muur te hangen