Klopt het dat ISO waarde veranderingen bij Nikon niet te zien zijn in live view?

Ik gebruik mijn Nikon D5100 vooral voor film echter is me opgevallen dat als ik de ISO waarden verander dit alleen te zien is op foto's die ik maak en niet in de live view (ook niet na opnieuw live view aanzetten). Is dit normaal? (Bij Nikon)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
gvrox
9 jaar geleden
Wat verwacht je te zien in live view bij een verandering van de iso instelling ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de D7100 is het in live view wel zichtbaar. Je kan ook bovenop in het display ws de isowaarde wel zien.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Tjidske, ik vermoed dat vraagsteller niet bedoelt dat je ergens kunt zien *welke* ISO-waarde je hebt ingesteld, maar dat je kunt zien dat het beeld helderder wordt wanneer je een hogere ISO-waarde instelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gvrox & @Tjidke Ik bedoel inderdaad wat @Cyrofiel zegt: Als ik mijn iso waarde verander verandert het getal ook maar verandert de belichting in mijn liveview niet, die verandering zie ik alleen bij een gemaakte foto. Bijv.: ISO100 ziet er in liveview hetzelfde uit als ISO1600 alleen op foto's zie ik dat verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je je display denk ik helderder zetten. Iso heeft alleen invloed op de sensor.
http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/lichtgevoeligheid/
Cryofiel
9 jaar geleden
ISO heeft alleen invloed op de versterker die achter de sensor zit, niet op de sensor zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De camera staat dan op hand bediening?
Als deze op automaat staat zal deze toch op een of andere wijze weer de juiste belichting proberen in te stellen?
Tenzij je aan de gens van zijn instellingen zit en het beeld te donker wordt op deze wijze.

Antwoorden (1)

Het is simpel: In de automatische stand van je camera heeft je ISO-instelling, zolang er voldoende licht is, alleen invloed op sluitertijd en diafragma. Het beeld wordt niet lichter of donkerder. Wel kan dus je scherptediepte veranderen. De camera probeert een correct belicht plaatje te maken, zolang ISO-instelling en de hoeveelheid licht dat mogelijk maken, lukt dat. Is er te veel of te weinig licht, dan ga je dat pas in beeld zien.