dure compactcamera of goedkope spiegelreflex? waar moet ik op letten?

Ik wil graag een nieuwe camera kopen.
ik heb er niet veel verstand van dus ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven en waar ik op moet letten.

mijn camera moet aan de volgende eisen voldoen:
-moet kunnen filmen (liefst hoge HD resolutie)
- Moet lang achterelkaar filmen/foto's maken zonder dat de batterij leeg gaat.
- moet mooie foto's kunnen nemen, liefst zonder ruis.
- snel opstarten en gelijk scherpe foto's kunnen nemen.
-van dichtbij en veraf goed kunnen fotograferen.
-camera op accu, batterijen zijn erg onhandig vind ik.
- budget tussen de €0-300,- maar kan nog beetje boven budget.

weet iemand welke camera het beste iervoor is? en weet iemand waar ik allemaal op moet letten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-HD of Full HD filmen kunnen ze bijna allemaal wel
-Wat is "lang"? Na een paar uur is 'ie toch echt leeg
-Mooie foto's ligt helemaal aan jezelf. Ruis krijg je door een hoge ISO waarde in het donker. Overdag zul je dat niet zien
-Snel opstarten doen de meesten ook wel
-Dan zul je dus een flink objectief moeten hebben.
-Accu is wel de standaard hoor
-Voor dat budget vind je geen spiegelreflex met het objectief waar jij mee wilt fotograferen Kun je anders iets specifieker zijn over het soort foto's dat je wilt gaan schieten?
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn camera (spiegelreflex) kan niet filmen, alleen fotograferen. De accu gaat gelukkig veel langer mee dan een paar uur. Ik doe vaak een dag of tien met één acculading.

Het beste antwoord

Herkenbare vraag...

Zoals vaak het geval is, zijn je wensen het beste te vervullen met de "betere" camera (de SLR, dus), maar zoals je geheel terecht opmerkt, zijn deze in het algemeen duurder, en niet te vergeten, groter en zwaarder.
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor kwaliteit, want ik vind niets meer irritant dan een mislukte foto omdat de techniek mij in de steek laat. Ik heb dus een fatsoenlijke SLR met een zeer goede lens, en de beperkende factor ben ik.
Maar jij bent niet ik, dus ik zal enkele plus en minpunten van de beschikbare alternatieven voor je uitlichten:

- Instapprijs SLR (body+lens) vanaf €320 (b.v. Nikon D3100 + 18-55 VR Lens), maar ik zou liever iets meer investeren in een modernere body, en later evt. extra lenzen aanschaffen (denk b.v. aan de Canon 100D of 600D of Nikon D3200)
- Instapprijs systeemcamera vanaf €280 (b.v. Nikon 1 S1), maar deze zijn kwalitatief niet veel beter dan een goede compacte, en sowieso minder dan een SLR. Voor een betere systeemcamera kom je in de buurt van een SLR.
- Instapprijs compact camera is veel lager, je wensen komen uit al vanaf ca. €200 (Canon PowerShot S110, Nikon Coolpix AW110…), maar voor een betere compacte (b.v. Canon PowerShot G15) kom je toch boven de €350.
- Een SLR en een systeemcamera gaan langer mee dan een compacte en zijn ook uit te breiden.
- Een SLR is zwaarder en lomper. Als je niet zeker weet dat je de camera mee zal nemen, koop zeker geen SLR: de slechtste foto is de foto die je niet maakt omdat je de camera thuis gelaten hebt!
- De sensor van de camera is een vaak vergeten onderdeel, terwijl deze cruciaal is voor beeldkwaliteit, vooral met weinig licht. Hier zijn de SLR´s duidelijk in het voordeel.
- Persoonlijk stoor ik me mateloos aan de traagheid van de syteem en compact cameras bij het schieten: tussen het drukken van het ontspanknop en het foto maken kan een kind of hond bewegen en je mist hét moment. Met een SLR heb je dat niet.
- Met een SLR kan je focussen via LCD-scherm of via zoeker (mijn voorkeur: de compositie van de foto wordt duidelijker)
- Filmen met een SLR geeft beter kwalitatief resultaat vanwege de grotere sensor en betere lens.
- Een grotere camera hou je steviger in de hand... maar is ook groter en zwaarder.

Samenvattend: als je van plan bent om "kiekjes" overal te kunnen nemen zonder poeha, ga voor een fatsoenlijke, kleine compacte. De betere foto´s zal je toch met de SLR nemen.

Veel plezier ermee!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor all duidelijkheid: de camera´s die ik noemde in mijn antwoord, voldoen allemaal aan je basis technische criteria (accu, HD-video, lange films...) Omdat ik ruimte tekort kwam, zie hier antwoord op je exacte vragen:
- moet kunnen filmen (liefst hoge HD resolutie): zie antwoord
- Moet lang achterelkaar filmen/foto’s maken zonder dat de batterij leeg gaat: een camera filmt nooit langer dan 59 min, anders moet onder de categorie ¨videocamera¨ vallen, maar dat is doorgaans meer dan genoeg, mits je geheugenkaartje groot genoeg is (ik zou nooit minder dan 16GB nemen, en klasse-4 of hoger)
- moet mooie foto’s kunnen nemen, liefst zonder ruis: "grootte van de sensor" is het antwoord, zonder twijfel. De SLR maakt de beste foto´s, daarna komt de systeem camera en dan de compacte. Dat merk je vooral bij moeilijke omstandigheden: weinig licht, bewegende voorwerpen...
- snel opstarten en gelijk scherpe foto’s kunnen nemen: dan moet je voor de SLR gaan.
-van dichtbij en veraf goed kunnen fotograferen: een fatsoenlijke compacte geeft je dat meteen, vooral inzoomen. Voor een goede telelens moet je bij een systeem of een SLR een geschikte lens kopen. Tegenwoordig heb je ook fantastische "all-round" lenzen met groothoek en telelens. Ze kosten even veel als de body, maar ik vind het persoonlijk de moeite waard vanwege de fantastische prestaties. Let op: ze zijn meteen ook nog groter en zwaarder,
-camera op accu, batterijen zijn erg onhandig vind ik: mee eens. Mijn voorbeelden werken allemaal op accu, maar zeker met filmen gaat deze redelijk snel leeg.
- budget tussen de €0-300,- maar kan nog beetje boven budget. Onder de 300 of nét boven de 300 dan kan je geen SLR kopen die écht de moeite waard is, wel een hele goede compacte. Voordeel van een SLR (of systeem) is dat je kan beginnen met een basis body+lens en later uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Je wensen komen het beste overeen voor een SLR.
Maar de keuze tussen een SLR en een compact moet voor een hele andere liggen.
Namelijk wil je een grote camera, met als Voordelen snelheid, scherpte, veelzijdigheid. Maar als nadeel dat hij groot is dus altijd ermee slepen.

Een compact is klein en handzaam, zou je altijd bij je kunnen hebben. Maar ook moeilijker als je SLR functies wilt gebruiken.

Een dure compact ligt boven de €300 evenals een SLR.
Wel zou je kunnen schipperen door niet de nieuwste modellen te kiezen. Maar de betere van 2012.
Zelf ben ik erg tevreden met de Canon Powershot S100. Maar daarvoor had ik een grotere (Canon Powershot G10), en daarvoor een SLR. Ben dus eigenlijk kleiner gegaan.
Voor de handzaamheid. Maar om een SLR foto te maken moet je harder werken met een compact en goed de techniek kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
+
Tegenwoordig heb je ook tussen klasse modellen die vaak best leuk zijn,
zoals de nikon 1, of de Sony NEX-3N.

''Compact system cameras'' heten ze geloof ik

camera's zonder spiegel maar wel met verwissel bare objectieven;
( zodat als je in een dierentuin gaat fotograferen je een grote / zware tele-objectief mee kan sjouwen. Maar als je vervolgens op vakantie gaat , je een kleine/lichte ''pancake lens'' kan mee nemen.) deze camera's fotograferen ook best goed (meestal beter dan de compact (kleine sensor) camera's. en passen gemakkelijk in je tas,..