welke lens voor nikon d3000 (portret) 2de hands

Ik maak graag portret foto's met mijn Nikon d3000.
Ik ben maar een beginnend amateur.
Ik weet ook nog niet zoveel van fotografie af, maar ik neem daar rustig de tijd voor.
Tot nu toe ben ik behoorlijk tevreden over de resultaten van de camera.
Maar ik zou graag een nog betere lens aanschaffen om vooral portretten te fotograferen en ik ben dol op een zo vaag mogelijke achtergrond in bepaalde gevallen.
Ik wil 2de hands een lens aanschaffen.
Mijn budget is maximaal 100 euro.
En als ik toch echt beter af ben met een nieuwe dan is mijn budget 300 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Antwoorden (2)

Ik fotografeer vanaf 2005 met Nikon en gebruik zelf een lens (50mm 1.8 van Nikon (zie bron)) en deze is echt super! Jij omschrijft dat je graag vage achtergronden wilt, deze is daar perfect voor, door het lage f-getal (diafragmawaarde). Het is helaas wel een vast brandpunt dus je kunt er niet mee zoomen. Maar als je hem echt alleen voor portret gaat gebruiken is deze perfect en binnen je budget! Zeer handzame en fijne lens en maar 119 euri.. (NIEUW)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef hetzelfde antwoord als hierboven, maar met andere argumentatie.
Dus inderdaad de 50mm 1.8 welke heel erg goedkoop is.

Maar jij hebt een camera met een kleinere sensor (geen full-frame). Hierdoor wordt je lens van 50mm eigenlijk 75mm. En dit is een hele goede portret lens. Waarbij je niet te dicht op je persoon hoeft te staan dat hij onzeker wordt met een camera op zijn neus. Maar je staat ook niet te ver af, zodat je geen goed contact kunt hebben met de persoon.

Daarnaast is deze lens zo simpel dat er heel weinig optiek in de lens zit. Hierdoor heb je ook weinig vervorming en is de lens erg scherp.

Hij is alleen niet heel erg snel qua scherpstellen, maar dit is een eigenschap waar je mee rekening kunt houden.

http://www.kieskeurig.nl/objectief/nikon/af-d_50mm_f18/reviews/172977
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens!