Als je een AF tussenring koopt, kun je die dan ook manueel gebreuken?

Hallo, ik heb enkele maanden geleden de nikon D5200 (lens: 70-300mmgekocht en ik hoe van macro fotografie. Maar ik zou nu een stapje verder willen gaan door een tussenring te kopen.
Dus mijn vraag is: als ik een AF tussenring koop, kan ik die dan ook manueel gebreuken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je echt veel meer wilt gaan doen in macro, kun je beter doorsparen voor een echte macro-lens, Zo'n tussenring is en blijft behelpen. Met een echt macro-objectief kun je ook sneller reagern als je onderwerp zich verplaatst, want je kunt ten alle tijden scherpstellen van 1:1 tot oneindig, heb je zo'n tussenring, moet je eerst objectief wisselen. Daarnaast is de scherpte van zo'n objectief met tussenring ook niet je dat.
Ik weet dat het duurder is, maar het voorkomt teleurstellingen.

Antwoorden (3)

Scherp stellen gaat via de lens, dat blijft zo, ook met een tussenring. Dus ja, dat kan, want dat kun je nu ook met je lens. Overigens raad ik je aan om als je echt macro wilt fotograferen een zo groot mogelijke tussenring te kopen als je hem met de 70-300 wilt gebruiken, anders kom je nog niet echt heel erg dichtbij. Dus als het even kan een 50mm.
Nog mooier natuurlijk als je echt door wilt gaan met macro is een macrolens kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AF wil zeggen dat de lens zijn automatische functies behoudt als de ring ertussen zit. Zet je het toestel op handbediening dan is alles manueel in te stellen. Nikon heeft sets van drie te koppelen tussenringen. Je kunt dan variëren. Of je kunt een balg aanschaffen. Dan kun je traploos instellen. Ik heb er nog een thuis geloof ik. Alleen manueel te gebruiken met Nikon vatting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een automatische tussenring van Nikon (52,5 mm) kost ruim € 200. Daarmee behoudt je alle functies van de lens, dus ook autofocus.
Voor macro kun je dan beter doorsparen voor een echte macrolens vanaf zo'n € 400.

Er zijn ook sets te koop van andere merken en dan heb je drie automatische tussenringen met behoud van alle functies. Zo'n set kost ongeveer net zo veel als één ring van Nikon. Daar werk ik ook wel eens mee. Dat gaat goed.
Voordeel van zo'n set is dat je dan ook een kleinere ring kunt gebruiken, waardoor je net iets dichter bij kunt zonder dat lens-camera-combinatie erg lang wordt.