Is vignettering een normaal verschijnsel?

Mijn Nikon Coolpix S6300 vertoont op sommige foto's lichte vignettering (niet zo erg dat het heel erg storend is). Hoe komt dit, kan ik er wat aan doen, en is dit normaal bij compactcamera's?

Toegevoegd na 25 seconden:
De vignettering is te zien in de hoeken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Antoni
10 jaar geleden
Dit is wat ik er over kan vinden: Lichtstralen die vanaf de randen van het beeldgebied de lens binnenvallen, worden gedeeltelijk geblokkeerd door de lenshouders vóór en achter het diafragma. Hierdoor vallen niet alle stralen door de effectieve opening (diameter van het diafragma) en ontstaat lichtverlies aan de randen van het beeld. Dit soort vignettering kan worden geëlimineerd door een kleiner diafragma te kiezen. Bron: http://www.encyclo.nl/lokaal/11067 Donkere hoeken die soms te zien zijn op foto’s zijn meestal te wijten aan een te kleine zonnekap of het gebruik van extra voorzetfilters. Daardoor wordt het licht tegengehouden in de hoeken. Sommige zoomlenzen hebben in het groothoekbereik ook last van vignettering, daar is de rand van de lens de oorzaak. http://www.encyclo.nl/lokaal/10284&page=1 Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vignettering heb je vast al gekeken...

Het beste antwoord

Ja, vignettering is een bekend probleem bij lenzen. Je ziet het het sterkst in de hoeken van het beeld, zoals je zelf al hebt opgemerkt. Dat komt doordat die hoeken het verste van het midden van de lens afzitten. Eigenlijk betekent het dat de beeldsensor net een tikje te groot is voor de gebruikte lens - of dat de lens net een tikje te klein is voor de beeldsensor, dat komt op hetzelfde neer.

Er zijn correctieprogramma's die de vignetteringseigenschappen van elke camera en elke lens kennen (die eigenschappen zijn opgeslagen in een database die bij het correctieprogramma wordt geleverd). Afhankelijk van jouw camera kan zo'n programma uit de foto informatie over de camera lezen, en zo zelf zien welke correctie moet worden toegepast. Als dit bij jouw camera niet mogelijk is, moet je zelf jouw cameratype kiezen uit een lange lijst.

Veel fabrikanten bieden trouwens zelf dergelijke correctieprogramma's aan. Die zijn helemaal toegespitst op hun eigen producten. Als jouw fabrikant zo'n programma aanbiedt, zou je dat kunnen gebruiken.

Lukt dat allemaal niet, dan zit er niets anders op dan zelf een programma te zoeken dat een vignetteringsmogelijkheid heeft. Als je die vignetteringsmogelijkheid gebruikt en dan de vignettering op negatief instelt, maakt het programma de hoeken juist wat lichter in plaats van wat donkerder. Met wat experimenteren kom je er wel achter welke instellingen je voor jouw camera moet gebruiken. Maak desnoods een foto van de blauwe lucht, of van een beeldvullend wit papier, zodat je eigenlijk alleen de vignettering fotografeert. Die foto kun je dan als basis gebruiken om de beste correctie-instellingen te vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Zelf gebruik ik Lightroom om mijn foto's te sorteren (en terug te vinden!) en te bewerken. Lightroom herkent automatisch mijn camera en de gebruikte lens.

Ik heb Lightroom zo ingesteld dat hij direct corrigeert voor alle karakteristieken van mijn camera-lens-combinatie. Dat is niet alleen vignettering, maar ook vervorming (waar ook elke lens in bepaalde mate last van heeft).

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is normaal, alle lenzen hebben dit in min of meerdere mate. Je kunt het met software (fotoshop) verbeteren.