Hoe komt het dat het soms lang duurt voordat ik een volgende foto kan maken?

Ik gebruik een Nikon Coolpix S6300 en een Sandisk Ultra Micro SD kaartje (met adapter) van Class 10. Soms duurt het langer (ca. 7 sec.) voordat ik een volgende foto kan maken (hij laat dan de laatstgemaakte foto zien, geen bericht of foutmelding) en soms gaat dit veel sneller. Is dit normaal en waar zou de oorzaak kunnen liggen?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie reacties! Helaas moet ik wel een micro sd kaart gebruiken omdat ik anders de foto's niet op mijn tablet over kan zetten. Deze heeft namelijk enkel een micro sd kaart ingang.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerder oorzaken mogelijk. De ene kaart schrijft een foto sneller weg dan de andere. Maar je kan ook de vertoningstijd van je laatstgemaakte foto bekorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens een gewone SD-kaart, zonder adapter (eventueel lenen van iemand).

Antwoorden (3)

Dit heeft te maken met de schrijfsnelheid van je kaartje. Mogelijk door het werken met een micro SD-kaart heeft de camera meer tijd nodig om de foto weg te schrijven.

Ook zie je vaak dat foto's met een langere sluitertijd meer tijd vergen om weg geschreven te worden.

Toegevoegd na 11 uur:
Mogelijk is om foto's weg te schrijven op gewonen SD-kaart en dan via PC -er van uitgaande dat je die hebt- de foto'[s over te zetten op micro SD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Class10 is een zeer snelle kaart. Daar kan het dus in principe niet aan liggen. Slecht contact in de adapter kan of eventueel een te volle kaart zou kunnen. Kaart kan ook kapot zijn.
Een class10 kaartje is super snel. Aan de soort kan het niet liggen. Mogelijk dat die adapter de oorzaak is. Per slot van rekening levert dit een extra contact op. Daar kan het mis gaan. Kijk of je met een juist formaat SD Class10 deze problemen niet hebt. Werk dan wel met dezelfde instelling, belichting en onderwerp. 7sec. is te lang voor een SD class10. Zo'n kaart wordt speciaal gebruikt voor te filmen. Om snel weg te schrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als eerste, ben ik het eens met de vorige schrijver dat een class 10 kaart gewoon heel snel moet wegschrijven. Meestal ook met adapter, hoewel daar soms een storing kan ontstaan door de contacten. Deze kan je met wasbenzine of met een wattestaafje met 'contactspray' reinigen en kijken of dat helpt.

Maar ook kan het zo zijn dat als je de kaart via een reguliere verkoopsite heb gekocht er een langzame kaart is 'gecat' naar een snelle. Dit is niet te zien daar men gelijke afbeeldingen als origineel gebruikt. Zo moet je ook op deze sites uitkijken voor het 'goedkoop' aanschaffen van 'grote' kaarten, dus met veel geheugen. Dit zijn vaak 2GB kaarten die als een 16 ,32 of zelfs 64 GB goedkoop worden aangeboden. Alles lijkt op het origineel, je kan ook, zoals op je toestel te zien is, heel veel foto's er mee maken. Het venijn zit in het feit dat deze kaarten met een loop zijn uitgerust. Als je af en toe een foto maakt heb je er geen erg in, de gemaakte foto's worden in de computer geladen en je kan weer opnieuw. Maar met reportages of vakantie gaat het mis. De kaart blijft steeds een rondje van 2gB maken en overschrijft daarbij de eerder gemaakte foto's. Denk je 32 GB aan vakantie foto's te laden heb je er maar 2 Gb op de kaart, alleen van de laatste twee dagen. Zo worden er ook goedkope trage kaarten omgezet naar super snelle, tja en dan wil het wegschrijven niet.

Note; niet alle verkopers op de sites handelen hier in, het zijn er maar enkele. En die enkele lijken heel erg voordelig. Daarom informeer eerst goed naar een verkoper. Weet niet hoe jij je kaart heb aan geschaft, maar je kan hem altijd bij een goede fotozaak even laten testen.
Als laatste kan het zo zijn dat er een contact van je toestel niet optimaal is, ook dat kunnen ze bij een goede fotozaak reinigen.

Hoop dat je hier wat mee kan en veel succes.

Cork.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de info! Ik heb de kaart bij een grote keten (Saturn) gekocht dus ik verwacht dat dit ook echt de kaart is die ik besteld heb. Tot nu toe ben ik namelijk erg tevreden over deze keten.