Wat kan ik het beste doen tegen beslagen lenzen/objectieven?

Voor 2 jaar geleden heb ik mijn spiegelreflex camera (Canon Eos 500d) mee genomen op vakantie, incl. diverse lenzen. Natuurlijk bewaarde ik deze in de kluis van mijn hotelcamera, alwaar de hele dag de airco aan staat op ca. 19 graden Celsius. Als ik vervolgens naar buiten ging om te fotograferen, bij temperaturen boven de 45 graden Celsius, kon ik de eerste 20 minuten niks zien door de zoeker en/of display. Alles was beslagen en of ik het nu schoon maakte of niet, het besloeg gewoon opnieuw.
Hoe kan ik dit voorkomen en loop ik tevens niet het risico op beschadiging van mijn camera en objectieven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
8.1K

Het beste antwoord

Het probleem ontstaat doordat jouw lenzen en camera nog koud zijn. Een koud oppervlak dat in een warme en voldoende vochtige omgeving komt, zal onherroepelijk beslaan. Brildragers weten daar alles van...

Als je dat beslaan wilt voorkomen, moet je zorgen dat je apparatuur *eerst* opwarmt. Pas daarna kun je je spullen mee naar buiten nemen zonder dat ze beslaan.

De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is je spullen gewoon in het kluisje te bewaren (wel of niet in een luchtdicht zakje maakt niet uit). Wanneer je op pad gaat, haal je alles uit het kluisje. Op dat moment doe je ze in een luchtdicht zakje, zodat de spullen omgeven zijn (en blijven) door droge lucht. Nu ga je naar buiten. Wacht een half uur voordat je de spullen uit het zakje haalt; in die tijd zijn ze opgewarmd zonder te beslaan, omdat ze in dat zakje zaten. Na een half uur (de tijd kan variëren, experimenteer hiermee) kun je de opgewarmde spullen uit het zakje halen om ze te gebruiken zonder dat ze zullen beslaan.

Knijp de zakjes wel relatief leeg, want de opgesloten lucht isoleert en vertraagt daarmee het opwarmen.

Alternatief is geen zakjes te gebruiken. Dan zullen je spullen beslaan. Wacht dan gewoon tot ze zijn opgewarmd en de condens vanzelf verdwijnt. Voordeel van deze methode is dat je geen gedoe hebt met zakjes. Nadeel is dat je spullen telkens een tijdlang beslagen zullen zijn. Voor het glaswerk is dat geen probleem, maar de elektronica (die ook kan beslaan) kan eronder te lijden hebben.

Anticondensdoekjes zou ik zelf niet gebruiken. Die doekjes werken doordat ze een bepaald laagje aanbrengen op het glaswerk. Een goede lens is zo ontworpen dat er zo min mogelijk ongewenste lichtbreking plaatsvindt. Het laagje van het anticondensdoekje kan de scherpte van de lens verminderen.

Mijn advies is dus gewoon geduld te hebben tot de spullen zijn opgewarmd en de condens verdwijnt. Eventueel kun je je ochtendritueel wat aanpassen om de spullen eerder te laten opwarmen. Bijvoorbeeld eerst ontbijten en jezelf pas daarna in je kamer reisklaar maken; gedurende die tijd kun je de spullen alvast op het balkon of op de vensterbank aan de buitenkant van het raam laten opwarmen (mits dat kan en veilig is).

Toegevoegd na 2 minuten:

Denk eraan dat niet alleen je zoeker en je lenzen beslagen zijn, maar ook je sensor. Schoonpoetsen heeft dus maar gedeeltelijk effect, omdat je (hopelijk) je sensor niet zult gaan poetsen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Denk dat het me nu wel duidelijk is en dat het van de zomer moet gaan lukken.
+1

Andere antwoorden (2)

Het beste is om je camera in een luchtdicht afgesloten zakje te bewaren. Dat voorkomt de vorming van condens op de lens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik dit artikel lees, zijn er de volgende tips:
http://www.the-digital-picture.com/photography-tips/Cameras-Humidity-Condensation.aspx

- Zorg dat de camera wordt bewaard in een ruimte ZONDER airco, bijvoorbeeld een badkamer met de deur dicht. Je kan een PAC-SAFE beveiliging nemen, ipv de kluis.
- Mocht je camera toch te koud zijn geworden, kan je hem meenemen onder je shirt en de camera sneller met je lichaamswarmte opwarmen.
- Isoleer je camera tegen de kou door er een handdoek omheen te wikkelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na dit artikel kan je met google gemakkelijk soortgelijke informatie vinden. Gebruik de trefwoorden: camera Dew Point Temperature
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals altijd weer bedankt voor je antwoord en link
+1