Kan je een lens op je spiegelreflexcamera zetten die niet van hetzelfde merk is als de camera zelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
4.2K

Antwoorden (3)

Ja dat kan, zolang de aansluiting maar hetzelfde is.

Zo heb ik bij mijn Canon EOS naast het canon objectief ook een objectief van Tamron.

Een Nikon objectief zal niet zomaar op een Canon body passen (omgekeerd ook niet), daar zijn verloopadapters voor verkrijgbaar (zie link voor een voorbeeld)

Toegevoegd na 7 minuten:
Een handig artikel (niet specifiek voor objectieven, maar wel goede tips) zie je via de 2e link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke EOS camera je hebt, maakt niet uit. Als jij een Tamron lens met Canon (EF) vatting koopt, past het altijd perfect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf heb de EOS 1000D, een leuke instapper. De Tamron objectieven volstaan om mee te beginnen. Als je de smaak te pakken krijgt kan je altijd nog een dure Canon lens kopen.
Er zijn verschillende situaties. Sommige merken hebben hun eigen lensvatting (Canon, Nikon en zo nog een paar). Daar passen alleen hun eigen lenzen op en die van onafhankelijke lensmakers zoals Sigma en Tamron. Dan moet je wel van Tamron etc een lens kopen met de juiste vatting.
Daarnaast is er tegenwoordig de 4/3 lensvatting, waar onder andere Olympus en en Panasonic mee werken. Dat is een standaard die onderling uitwisselbaar is. Ook daar zijn overigens weer lenzen van onafhankelijke lensmakers voor te koop.
Van 4/3 is micro 4/3 afgeleid. Dat zijn geen spiegelreflexcamera's maar systeemcamera's met verwisselbare lenzen. Ook dat is een open standaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Sigma en Tamron hebben van hetzelfde objectief vaak verschillende versies voor verschillende merken van camera's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, dat bedoelde ik ook. Dat je voor een Canon een Sigma of Tamron met Canon-vatting dient te kopen etc. Dat je dus niet op marktplaats een Tamron koopt met een Nikon vatting en denkt hem even op je Canon te draaien...
Zoals gezegd kun je van diverse fabrikanten objectieven kopen die op een Canon (of op een Nikon of op en Pentax) passen. Alleen de objectieven voor de één passen niet op de ander. De vatting of bajonet moet voor jouw camera zijn. Sigma, Tamron en Tokina maken dergelijke objectieven, maar de kwaliteit is wisselend. Je hebt er hele goede bij, en die zijn bijna net zo duur als de merk eigen objectieven, en er zijn voordeliger uitvoeringen, maar die hebben dan toch hun beperkingen. Er is echter wel heel goed mee te fotograferen! Zeker als je als amateur op de kleintjes moet letten, en ook je foto's niet op billboard formaat aan de muur hangt, kun je met een Tamron of Sigma of Tokina je objectieven assortiment uitbouwen.
Tokina maakt vooral bijzonder goede groothoek-zooms, Tamron van oudsher goede telezooms, en Sigma maakt alles, maar persoonlijk heb ik net iets teveel problemen gehad met Sigma's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grappig, sigma heb ik in het verleden wel eens gebruikt, is ook niet mijn favoriet