Mag je een dashboard camera gebruiken in heel Europa?

Wij denken om er een te kopen voor onze vakantie om de route die wij rijden vast te leggen. Mag je in Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Italie een dashboard camera hebben? Is daar iets van over te vinden op internet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb de GS 5000 besteld in China bij.dhgate.com Camera type GS5000 met GPS geeft perfect hd beeld met HDMI en geeft datum tyd ook de snelheid weer bij afspelen via t of pc ivliesief verzenden rond de 70 euro of 84 us dollars inclisief verzenden .Let wel op Feree shipping

Het beste antwoord

Binnen West Europa bestaan er geen bezwaren voor het hebben en gebruiken van een dashboard camera. Het is dus gewoon toegestaan.
De enige restrictie is, maar die geldt ook voor andere video opnameapparatuur of fotocamera's en in ieder land, dat er geen militaire- of staats belangrijke objecten mee gefilmd worden.

Dashboard camera's zijn vooral populair in Rusland waar de verkeersveiligheid nogal wat te wensen overlaat.
Automobilisten daar gebruiken zulke camera's om, als ze betrokken raken bij verkeersongevallen, sluitend aanvullend bewijs te hebben van hun onschuld naar de verzekering.

De camera's nemen voortdurend alles op en leggen dat vast op een harde schijf.
Het mooie is dan dat allerlei onverwachte gebeurtenissen zoals een inslaande meteoriet of een crashend vliegtuig perfect op video kunnen worden vastgelegd als men daar in de buurt is.
Dergelijke unieke beelden worden dan vaak verkocht aan nieuws agencies die daar dan leuke bedragen voor betalen.

Er is binnen Europa vooralsnog geen enkele wetgeving die dashboard camera's verbiedt. Daarom vind je er ook niks over op internet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het opslag medium kan naast de harde schijf ook 'n SD kaartje zijn.
Deze zijn minder storinggevoelig en hebben ook een redelijk grote opslagcapaciteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor de info.

Andere antwoorden (2)

Een dashboardcamera is zo recent dat daar nog geen wetgeving voor is. Bovenstaand antwoord is goed.

Een paar weken geleden had Blokker zo'n camera in de aanbieding. Leuk hebbedingetje voor de vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België mag het niet ivm inbreuk op de privacy.