Kun je met een foto scanner van negatieven een foto maken?

Op internet worden die dingen voor een paar centen aangeboden,maar ik kan me niet voorstellen dat die echt foto,s maken van negatieven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Echter die apparaatjes zijn alleen bedoeld om even snel een kiekje te kunnen afdrukken als het echt niet anders kan. Resolutie en verlichting lijken nergens op, net als de scherpte. (meestal 1800 DPI)
Epson en Canon hebben flatbed-scanners die het al veel beter doen, zonder dat je een kapitaal moet investeren.
Echte filmscanners zijn duur, tenzij je ergens een Plustek kan vinden. Zie ze niet meer in de advertenties, maar heb er zelf een, resolutie 7200 DPI, een kleinbeeld negatief kun je dan afdrukken op zo'n 80x100 cm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beste martine,

Ik dacht eerst ook dat dit niet ging werken, maar het werkt wel degelijk

zelf heb ik de Ion Slide2PC, hierbij zit software zodat je zelf in kunt stellen hoe je de negatief inscand,

- zwart/wit
- negatief
- of in kleur

verwacht voor dit kleine bedrag geen topkwaliteit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat die dingen doen, is inderdaad negatieven scannen. Die je vervolgens weer kunt uitprinten. Maar verwacht geen kwaliteit.
De resolutie is zeer beperkt, en de kleuren komen niet overeen. Bovendien zal je ook stofjes meescannen en dat zie je ook weer in de afdrukken.

Wil je wel goede kwaliteit, ga dan eens naar de betere fotowinkel/vaklab om ze in te laten scannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf zo'n fotoscanner en daarmee kun jezelf snel aardige resultaten mee bereiken. De kwalitatieve zaken die mij tegenvallen:
- te weinig dots per inch (DPI)
- kleuren en contrast niet top
- negatieven en dia's gaat goed, zwart-wit is moeilijker.

Daarnaast heb ik een flatbedscanner met scanmogelijkheid voor negatieven. Deze heeft meer dpi en veel betere kleuren en contrastweergave. Nadeel van dit apparaat:
- voor een hoge kwaliteit ben je per negatief 5 minuten kwijt.

Oude negatieven zijn stoffig en dat moet je goed verwijderen. Ook zijn ze vaak beschadigd. Dat kun je voor een deel wegwerken met software (bijv. klonen)

Verder zijn er professionele scanners met dito prijzen. Ik heb resultaten daarvan gezien en dan snap je die hoge prijs.

Wil je snel veel foto's scannen voor weinig geld en je stelt niet te hoge eisen, dan is zo'n fotoscanner een leuke aanschaf.