Hoe verwissel ik mijn objectieven van de SRL 'stofvrij'?

Het wordt aangeraden de objectieven/lenzen te verwisselen in een stofvrije omgeving... Ik heb zo'n ruimte niet... Is er een andere mogelijkheid of komt het niet zo nauw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb nu twaalf jaar een SLR. Met twee objectieven, die ik met regelmaat verwissel.

Ik heb nooit stof in de camerabody gehad.

Ik heb alleen de normale "stof-hygiëne" in acht genomen. Hetzelfde wat ik altijd deed als ik een filmrolletje verwisselde.

Dat wil zeggen: niet in een duidelijk stoffige omgeving gaan zitten. Probeer een luw hoekje te vinden. Zet het nieuwe objectief vast klaar. Ontgrendel het oude objectief en draai het los, maar laat het nog tegen de body aan zitten.

Haal de beschermkap van het nieuwe objectief af, til het oude objectief van de body af en zet in één beweging het nieuwe objectief tegen de body aan. Doe de beschermkap op het oude objectief. Draai dan op je gemak het nieuwe objectief vast op de body.

Op deze manier is het binnenste van de body slechts een halve seconde onbeschermd. Bij mij heeft dit al twaalf jaar goed gewerkt. Op stoffige zomerse zandpaden, in de Kalahari, op een stormachtige herfstdag, in een drukke Italiaanse stad - het heeft altijd prima gewerkt.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik vond deze tip voor je:

"Als je een lens wisselt van de spiegelreflex, zorg dan dat je niet in een zichtbaar stoffige omgeving staat en dat er niet teveel wind of tocht is. Houd tijdens het wisselen de camera altijd iets naar beneden gericht. Zorg dat de nieuwe lens al klaar staat en dat de achterkant ervan stofvrij is. Wissel de lenzen snel, maar blijf zorgvuldig. Ook al gebruik je regelmatig een andere lens, dan is het op deze manier mogelijk om een jaar geen last te hebben van stof. Hoe zorgvuldig je ook bent, de kans is altijd aanwezig dat een stofje het camerahuis binnendringt. Gelukkig zijn er steeds meer camera's die voorzieningen hebben om dit stof automatisch te verwijderen. Met hoog frequent geluid wordt de sensor in trilling gebracht en het aanwezig stof valt er dan vanaf en blijft aan een kleefstrip hangen. Het systeem is ontwikkeld door Olympus (Super Sonic Wave) en heeft navolging gevonden bij Sony, Pentax en Canon. Hoe goed deze sensorcleaning ook werkt, zorgvuldigheid blijft een eerste vereiste."
14 jaar geleden
Wat ik doe is dat voordat ik op pad ga, ik voorzie welke lens ik belangrijk ga vinden.
Die doe ik dan al binnen op de camera. Maar vaak is het gewoon mijn lievelingslens, dus ik hoef weinig te wisselen.

Als ik wissel, houdt ik de camera altijd naar beneden gericht. Met het idee dat stof "valt". De lens al klaargezet en dop er al los op. Dan de snelle handeling: Lens eraf, dop erop en andere lens erop.

Als je echt stof vrij wilt werken kan je eens een mobiele donkere wisseltent proberen. Nadeel is dat je dan wel blindelings de lenzen moet wisselen. Maar alles went.
http://www.calumetphoto.nl/item/CALRM1200/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Leuk ding! Lijkt me geschikt voor zo'n raadspelletje op televisie. Je weet wel, zo'n spelletje waar een voorwerp wordt getoond, en een panel moet zien te raden waar dat voorwerp voor dient. Oh, en ik zie me in gedachten al met zo'n ding rondlopen op Schiphol, in de buurt van een beveiligingsbeambte. Ik denk dat ik binnen twee seconden een zware hand op mijn schouder zal krijgen, en een barse stem die vraagt "wat zijn wij aan het doen?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is met alles wat je doet op schiphol.
Ik heb gewoon een allround lens gekocht, hoef ik niet te wisselen, en heb ik geen stof probleem! Al is ons huis zeer stof arm moet ik zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb net als iemand anders hier nog nooit stof in de camera gehad. De zoomlens (18-250 mm) die ik de laatste jaren gebruik zit bijna vastgeroest op de body.
Verder ben ik best wel een beul voor de camera. Door weer en wind, stof, rook, hitte enz maak ik foto's en verwissel ik ook mijn lenzen. Natuurlijk verwissel ik niet de lens met de lensvatting naar boven gericht als het plenst.