Wat is een goede spiegelreflexcamera?

Is het nou verstandig om gewoon blind het toestel te kopen wat uitgeroepen is tot ''beste koop''?
(Canon eos 1000d)

Ik heb o,o verstand van spiegelreflexcamera`s, ik wil er graag eentje afschaffen.
Waar moet ik op letten?

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien niet onbelangrijk om te vermelden:
Ik ga hem gebruiken voor oa foto`s van de kinderen en aquariumfotografie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Als je geheel blind een toestel wilt kopen, dan is het kopen van een tot "beste koop" uitgeroepen product natuurlijk beter dan zo maar een willekeurig product te nemen. Alles heeft met prijs/kwaliteit verhouding te maken en zo'n aanprijzing gaat om de kwaliteit t.o.v. de prijs.

Het is echter nogal belangrijk wat je er zelf mee wilt. Wil je de allerbeste camera kopen, dan kan je beter kijken op de recensiewebsite http://dpreview.com (engels). Hier worden de camera's helemaal grondig (technisch) doorspit.

Ik zou in eerste instantie een duidelijke afweging maken voor een een compactcamera of een spiegelreflex. Beide typen hebben zo hun voor- en nadelen.

Wat bij mij zou meespelen is ook het bedieningsgemak en welke functies je graag terug zou zien. Eigenlijk een beetje moeilijk om hier een algemeen oordeel over te vellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In bijgaande links wat meer informatie over het kiezen van een camera.

Recensies over de camera die jij op het oog hebt:
http://www.kieskeurig.nl/digitale_spiegelreflexcamera/canon/eos_1000d/reviews/224499/

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.besteproduct.nl/Canon_EOS_1000D/test_deskundigen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

feitelijk 'kan je niet fout gaan' bij de bekendere merken.

Als je zegt dat je geen ervaring hebt, kan je het beste met de eenvoudigere instapmodellen in zee gaan. De canon 1000D is dan een prima ding. Pas op het moment dat je de eerste duizend foto's gemaakt hebt ga je dan features missen

Waar je even goed op moet letten is het soort lens dat je erbij koopt; Een 28-200mm range lijkt me een goed begin bij een eenvoudige camera. Dat geeft je wat breedbeeld mogelijkheden, en een semi telefocus optie.

Kijk even op de site van foto konijneberg. Die hebben vaak goede deals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat niet voor niets naar een spiegelreflex kijken.

Daaruit leidt ik af dat je compact camera's wat te beperkt vindt.
Misschien wil je meer controle. Een externe flitser gebruiken, of zelf het beeld zien zoals hij gemaakt wordt.
Misschien wil je wel sneller een foto kunnen maken.

Allemaal geldige redenen.

Als het je eerste spiegel is hoe je niet zoveel eisen te stellen. Het is alleen zonde om na een jaar een conclusie te hebben dat je moeilijk kan uitbreiden. Of na 2 jaar erachter komt dat je eigenlijk een meer professionele model wilt hebben en je dan ook weer nieuwe lenzen nodig hebt.

Dit is allemaal achter gepraat. en vooral moeilijk op voorhand te voorspellen.

Dus ik zou een keuze maken tussen Nikon of Canon. Zelf heb ik een Nikon D80 en ben hier uitermate tevreden over. Wel heb ik een reportage flitser gekocht. De meegeleverde lens van 18-120mm heeft een jaar meegedaan. Daarna heb ik professionele lens gekocht van 18-55 F2.8.
De eerste lens gebruik ik eigenlijk nooit meer.

Als ik naar een professionele camera wilt overstappen, dan moet ik ook nieuwe lenzen kopen. Ook die dure is dan niet veel meer waard.
Dus ik stap nog maar even niet over. Terwijl de kwaliteit echt enorm anders is.

----

Mijn eerste gevoel zegt, je wilt niet over 3 jaar een andere toestel hebben. Je wilt alleen maar diezelfde foto's kunnen blijven maken van de kinderen en de vissen.
Dan is die van Canon ook prima hoor.

----

Weet je wat mijn 2e favoriet is, De canon G11. Een luxe compact, met prachtige kwaliteit, de beste compact die te verkrijgen is. De prijs ligt bij de goedkoopste spiegelreflexcamera. Jammer dat nu de G11 uit is, ik heb de G10 en die moet ook weer een tijdje meegaan.
Maar je kan alles wat een spiegelreflexcamera ook kan, behalve lenzen wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb snds 1 jaar de canon eos 1000 . Ben er zeer wijs mee mooie foto,s .Heb er wel een telelens en macro lens bij gekocht , 1 nadeel dat je er geen fideo film mee kan maken zoals met de 450 maar daar is de prijs ook naar .Succes met je beslissing