Hoe voorkom ik schaduw op de grond bij studiofotografie?

Mijn model staat, ik heb een betonnen vloer en een lichtgrijze muur. Dit is prima, ik kan het model naar voren plaatsen zodat ik geen schaduw heb op de muur. Maar op de grond krijg ik hem met geen mogelijkheid weg. Ik gebruik een flitsset, links op de lamp een softbox en rechts een paraplu op de lamp. Camera in het midden..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Laat haar springen ;)
Even serieus, geen schaduw op de grond is toch onnatuurlijk?

Antwoorden (2)

Door je lampen lager te plaatsen.

Of door met reflectieschermen te werken.
Dat kan een diascherm zijn.
Of een stuk karton, al dan niet bekleed met aluminiumfolie.
Of iets anders.

Je zult moeten experimenteren.

http://www.fotoclubperspectief.nl/artikelen-mainmenu-3/fototechniek-mainmenu-8/150-portretfotografie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste moet je natuurlijk weten dat er verschillende soorten schaduwen zijn. Je hebt harde schaduw en zachte schaduw.
Harde schaduw, krijg je door hard licht, dwz een kleine lichtbron.
Zacht licht/schaduw krijg je door een hele grote lichtbron.

Een flitser is een kleine lichtbron (heeft niets met de lichtsterkte te maken). Een softbox maakt al een grotere lichtbron. Een paraplu maakt het nog groter.
Maar het kan nog groter! Namelijk een paraplu (die al het licht reflecteert en dus tegenhoud) naar de muren gericht. Dan wordt de gehele muur een grote lichtbron.

Dan natuurlijk nog de schaduwval op de grond. Dit komt doordat de lichtbron relatief hoog staat. Maar is de lichtbron enorm groot en recht tov het model, is er nagenoeg geen schaduw meer op de grond.

---

Natuurlijk heeft super zacht beeld ook nadelen. Want er is dan ook heel zachte schaduw binnen het model zelf. Dus de neus, ogen, wangen, nek enz heeft weinig schaduw. Dus weinig diepte tekening.
Nu kan je wel 2x een grote lichtbron maken (met 2 flitsers). 1tje iets sterker dan de ander.
Ook kan je een high-key foto maken. Die foto's hebben altijd overal weinig schaduw.

---

Volgens mij kan je ook een mat-zwarte ondergrond maken. Dan zal je de schaduwen niet meer zien, ook al zijn die er wel.
Optioneel kan je ook een low-key foto maken.