Wat zijn clicks ? Canon 400D

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De inhoud van je vraag is goed alleen de manier van stellen kan iets meer volgens de richtlijnen ;)
Bijv.: Vraag
"Wat word er bedoeld met 'clicks' bij mijn camera?"
Toevoeging
"ik heb een canon 400d" Dit zorgt er ook voor dat mensen niet denken dat de antwoorden alleen van toepassing zijn op dat model; en gaan de vraag nog een keer stellen =P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle spiegelreflex-cameras zijn "onderhevig" aan "clicks" ;P

Antwoorden (3)

Daarmee wordt bedoeld:
het aantal keren dat de ontspanknop is ingedrukt.
Oftewel: het aantal keren dat een foto is gemaakt.

Een goede camera, als de Canon 400D,
gaat heel lang mee.
Het aantal clicks is dan een indicatie hoe intensief
de camera gebruikt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook naar deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/cameras/clicks-camera.324027
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bovenstaande antwoord klopt wel op zich, maar mist de kern.
Het aantal clicks is inderdaad het aantal keren dat er een foto is gemaakt en de camera heeft afgedrukt.
Maar, waarom is het interessant?
Dat is omdat het mechanische delen een maximale bewegingen kennen. Voor de camera is dat de spiegel die telkens opklapt bij het maken van een foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral de sluiter! Die is getest op een maximaal aantal clicks. In geval van de 400d meen ik zo'n 50.000
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is natuurlijk theorie.
Ik heb een (analoge) spiegelreflex van 50 jaar oud.
Die doet het nog steeds heel goed.
Er is een rubber randje vervangen, dat is slijtgevoeliger
dan het mechanisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen theorie. De sluiter van iedere camera heeft een geplande levensduur. Die is voor professionele camera's bijvoorbeeld 300.000 clicks. Dat sommige camera's eerder stoppen of veel langer meegaan is wat anders. De analoge camera's werden sowieso veel minder belast omdat iedere click toen ook een negatief kostte, dus werd er veel minder in het wilde weg gefotografeerd dan nu. Nu neem ik op een dag soms wel 600 foto's.
Zonder een té technisch uitleg te geven: het aantal foto's dat je met je camera hebt gemaakt.

En in technisch jargon: het aantal shutter bewegingen dat de camera heeft meegemaakt, wat in een DSLR betekent het aantal keer dat je op het ontspanknop hebt gedrukt en de spiegel heeft bewogen om licht tot de sensor toe te laten en een foto te maken.

Dit gegeven is belangrijk als je wil weten wat de verwachte levensduur van een camera is. De wat goedkopere modellen gaan gemiddeld genomen eerder kapot, terwijl de camera's in het hoge einde veel langer meegaan.
In de digitale tijdperk worden meer foto's gemaakt dan vroeger, dus de fabrikanten houden rekening hiermee, en een beetje DSLR zoals de 400D van je kan heel veel foto's maken voordat de shutter het opgeeft.
Wanneer de shutter kapot zal gaan (en reken maar dat dit gáát gebeueren) is niet met zekerheid te zeggen, maar je hebt wel sites waar je kan zien wat je kan verwachten.

Kijk de link onderdaan voor zo'n site. Hier kan je zien dat (gemiddeld genomen) zal de shutter van je 400D vrijwel zeker nog steeds werken na ongeveer 60.000 clicks, en dat er een reële kans is dat het opgeeft na ca. 163.000 clicks.
Ter vergelijking, een Canon 1Ds MarkIII kan gemiddeld genomen ca. een half miljoen clicks meemaken en toch blijven werken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Trouwens, als de shutter (of in goed Nederlands, de sluiter) van de 400D kapot gaat, dan kan je het voor ca. 200-250€ laten vervangen.

Wil je weten exact hoeveel clicks je 400D nu al heeft, dan kan je kijken naar de archiefnaam van je foto's (IMG4500, b.v.), maar als je boven de 9999 zit, is dat niet meer betrouwbaar.
Plan B is om een speciaal software hiervoor te gebruiken, zie de tweede link.