welk objectief is geschikt voor macro fotografie?

Ik heb een Nikon D3100 en wil graag een nieuw objectief.
Ik bezit nu over een standaard 18-55 lens.

Het probleem waar is tegen aan loop is dat ik er van hou om dicht bij het te fotograferen onderwerp wil komen. Als ik bijvoorbeeld bloemen fotografeer dan zit er er met me lens 5-10 cm van af ongeveer en dat kan mijn lens niet meer scherp stellen.

Wat voor lens moet ik hebben om zo dicht bij toch nog scherp te kunnen stellen en waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er maar aan, ik vind het leuk om niet levende objecten te fotograferen, dan kom je een heel eind met een omkeerring en een paar cm afstand. Macro is niet perse natuurmacro, ook een bloem kan je op een paar cm fotograferen, alleen zenuwachtige beestjes niet (of je moet veel geduld en geluk hebben :D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is één groot bezwaar van heel dichtbij komen en dat is dat je al snel het licht afschermt. Anders zou een compactcamera wel eens geschikter kunnen zijn, en goedkoper dan een macro-objectief. Dankzij de bij de kleine sensor horende korte brandpuntsafstand zijn de meeste compactcamera's namelijk heel goed in macro van dichtbij. Voor kleine objecten binnen met een paar lampjes heel geschikt (postzegels bijvoorbeeld).

Antwoorden (4)

Op photofacts.nl wordt hier uitgebreid op ingegaan. Er zijn meerdere mogelijkheden, van eenvoudig tot geavanceerd. Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kies voor een grote brandpuntsafstand, de verre achtergrond wordt dan ondefinieerbaar en g. Liefst 300mm. Dan heb je ook nog kans dat insecten of hagedissen blijven zitten.
Als je macrolens neemt met korte brandpuntsafstand, dan kun je ook een indruk van de omgeving krijgen, dat wordt ookwel gebruikt als instrument om een bloem aan de leefomgeving te linken. Dat is dus meer een artistieke of rationele keus. Vaak is de achtergrond echter niet zo geschikt en dan zou ik adviseren voor een lange brandpuntsafstand te kiezen, omdat dat in de praktijk handiger is.

Als je in de eerste bron naar beneden scrollt zie je drie keer dezelfde bloem met een grasveld op de achtergrond. Afhankelijk van wat je met je foto wilt zeggen kun je het leuk of niet leuk vinden dat het grasveld herkenbaar is.

Voor bijna alle fotografen voldoen de sigma en tamron makro objectieven goed. Wil je er veel geld tegenaan gooien, dan zijn er de nikkor objectieven.

De sigma in de tweede bron heeft veel belangrijke voordelen, goede scherpte in het midden en zoom. De nadelen zijn in het veld minder belangrijk, want lichtsterker is niet zo een groot voordeel, omdat het bij donker weer toch bijna onmogelijke is een foto te maken bij grote brandpuntsafstanden, en scherpte aan de randen en lichte vervorming zijn ook niet erg belangrijk bij bloemfoto's. Enige echte minpunt zou dan kleurschifting zijn bij 300 mm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nikon heeft diverse mooie speciale macro lenzen in het assortiment, die gek genoeg MicroNikkor heten. Ze zijn er in budget en premium prijsklasse.
Daarnaast hebben de aanbieders van objectieven, te weten Sigma, Tamron en Tokina mooie macro objectieven voor je Nikon in de catalogus.
Een wat langer brandpunt (zoals op een mijns inziens verkeerde manier al werd geadviseerd) is voor insecten e.d. wel handig, de 40mm MicroNikkor komt namelijk ook veel te dichtbij om insecten te kunnen vangen.
Zelf had ik het geluk de MicroNikkor 2,8-105 te kunnen aanschaffen, maar ook andere objectieven zijn goed. Ga je echt voor insecten dan is een macro 180mm geweldig, je blijft dan zo'n 20 tot 30 cm van je onderwerp af bij afbeelding op ware grootte. Met mijn 105 zit ik dan toch al op 15 cm.
Succes met een leuke hobby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens, + al gegeven. Aanvulling: De tamron 90mm staat heel goed bekend en is voor bovengenoemde camera een prima match.
ik doe het zelf met macroringen ertussen werkt leuk en is betaalbaar vooral als je ze in china besteld (chinavasion.com of lightinthebox.com

Toegevoegd na 2 minuten:
ook kun je kijken naar de tamron 70-300 met macrostand ook zeer leuk en betaalbaar heb je meteen ook mooie telelens

Toegevoegd na 5 minuten:
+ link naar google voor lensaanbieders