Op wat moet je letten bij een fototoestel als je heel veel elementen op 1 foto wilt zien?

Op wat moet je letten bij een fototoestel als je een foto zoals deze in bijlage wilt maken?

Met de meeste digitale fototoestellen krijg je niet zoveel op 1 foto...

Over wat voor toestellen of lenzen moet je dan beschikken?

Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst een groothoeklens. Hoe groter het bereik van de lens is, hoe meer je op de foto krijgt. Nu maak je met alleen een groothoeklens geen vergelijkbare foto, instellingen zijn minstens zo belangrijk.

Het beste antwoord

Een recht toe recht aan antwoord op wat voor fototoestel je nodig hebt om die foto te maken is:
- Een hoge resolutie camera. Zodat zelfs de kleinste gezichten nog een uitstraling kunnen hebben.
- Een grote sensor, zodat de beelden helder zijn om de kleinste oneffenheden in belichting nog te zien.
- Een groothoeklens, zodat je veel in de foto kunt opnemen.
- Een statief, zodat onder die lage lichtomstandigheden je geen camera trilling toevoegd in het beeld.
- Een klein diafragma, zodat voorgrond en achtergrond scherp kunnen zijn.
- Snel genoeg sluitertijd om voldoende bevriezing van het beeld te hebben.
- Een goed moment nemen, zodat de duidelijkste gezichtsuitdrukkingen, ook interessante uitdrukkingen zijn.
- Een goede beeldkadering maken, zodat je een beeld krijgt waarin je het hele beeld wilt zien en met je ogen wilt doorlopen.

---

maar... Al het bovenstaande is niet perse nodig.
Een wideshot hoeft niet perse met een groothoek gemaakt te zijn. Je kunt ook een wideshot nemen met een 70mm lens. Want bij een wideshot gaat het om het gevoel wat het beeld je geeft. Het beeld moet je een gevoel geven dat jij als kijker je naar een immens grote omgeving/ruimte kijkt. Hierbij is kadering belangrijk, maar ook perspectief en fantasie (dus wel of niet dingen laten zien).

Van je bijgevoegde foto zou ik het gevoel willen krijgen dat het gevecht zo heftig is, dat zelfs al het publiek in diezelfde emotie zit.
Je zou de foto zelfs kunnen nemen, langs het publiek naar de arena toe, waarbij op de voorgrond de mensen uitbundigheid laten zien.
Dus om bijvoorbeeld een 70mm lens te hebben, wel met een kleine diafragma voor grote scherptediepte, op het moment van het heetst van de strijd, waarbij het publiek enorm uitbundig wordt. Zorg dan goed dat de mensen op de voorgrond die uitbundigheid hebben, links en rechts van het beeld doorlopend naar nog meer mensen (maar niet het hele gebouw nemen), die fantasie dat het enorm groot is, ligt bij de kijker. Uiteraard maakt je een kijkpad naar de arena toe, en zie je wat er met de vechters gebeurd.

Op die wijze maakt je een emotioneel soortgelijk beeld, maar duidelijker zichtbaar en je blik gaat van de voorgrond mensen, door het kijkpad naar de arena toe om te kijken wat daar gebeurd. Daarna wil je de rest van de foto bekijken. Rechts en links zijn mensen half in beeld, zodat het eigenlijk voorbij het beeld verder gaat.

Toegevoegd na 17 minuten:
Deze foto vind ik bij mijn antwoord passen, heb er zelf een foto van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord heeft zijn maximum bereikt.
De foto is van de televisier-ring gala 2011, en stond in de televisier. Op internet kon ik hem niet groot genoeg vinden, dus heb ik er maar zelf een foto van gemaakt. Helaas weer verkleint, omdat ik hem ander niet bij het antwoord krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk wil ik een ander antwoord geven. Want de titel vraag is waar je op moet letten om veel elementen in het beeld te stoppen. Mijn antwoord daarop is, dat je ervoor moet zorgen dat elk element een toevoeging is voor het beeld. Wat dat niet doet, moet er eigenlijk uit gehaald worden.
Heb je veel mensen in beeld, dan wil je eigenlijk van al die mensen zien hoe hun uitdrukking is, of hun bezigheid. Zie je dat niet, dan is het niet interessant.
Van de bijgevoegde foto van de vraag, zie ik geen een gezicht. Dwz dat alle mensen nutteloos zijn, behalve dat je ziet dat het enorm is.
Zelfs de vechters zie je niet goed, dus mijn eerst indruk wat, leuk een vechtersarena, volgende foto.
Een beeld is aantrekkelijk als je er een relatie mee kunt hebben, menselijkheid kunt vinden, gebeurtenis kunt onderscheiden. Wellicht een emotie ervaren.
Kijk eens naar het werk van Erwin Olaf. Ook op youtube kan je vinden hoe hij te werk gaat.
Elk voorwerp in zijn fotos hebben een toevoeging, elke vaas dient ter ondersteuning. De modellen, de setting, de inrichting voegen toe aan de emotie die hij je wilt laten zien. Bij veel elementen heb je aandachtstrekkers nodig. Waar men als eerste naar kijkt. Daarnaast heeft het beeld een schrijflijn nodig, dus een lijn die het oog verplaatst langs diverse elementen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kijk je liever naar (diverse lowlands fotos):
http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2012/14/8/2/20120819163930/media_xl_1327487.jpg http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2011/0/14/12/20110726162140/media_xl_900657.jpg http://lbrdr.files.wordpress.com/2012/08/lowlands.jpg Ik liever de laatste:
- Je voelt de sfeer
- Je voelt de grootsheid
- Je fantasie vertelt je dat het optreden fantastisch moet zijn Alleen maar omdat de uitdrukking van de mensen je dit allemaal laat zien.
Enige minpunt van de foto is dat links de persoon volledig is, wanneer links een half persoon was, had je het gevoel dat links doorging, nu stopt links alsof er een muurtje staat. Er is geen groothoek nodig, alleen een goede kadering en een juist moment.