Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat wil zeggen macro 1:1?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
969
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef eens wat meer info, waar heb je het gelezen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat je een foto kan maken die je beeld vullend op je scherm kan weergeven. (Van bijvoorbeeld een sprinkhaan)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beeld vullend én scherp ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een foto van een landschap kan ik ook beeldvullend en scherp op mijn scherm krijgen, maar is daarmee toch echt geen macrofotografie ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.. Maar macro fotografie? Daar vroeg je toch ook naar? Dan weet ik niet waar je reactie vandaan komt.

Andere antwoorden (2)

Dat is de verhouding tussen het voorwerp en het formaat van de afbeelding op het negatief.

1:1 wil zeggen dat een voorwerp dat een bepaalde afmeting heeft, precies net zo groot op het negatief komt. Dus bijvoorbeeld een vlieg van in het echt een lengte van 1 cm, zal op het negatief ook het 1 cm groot zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Mooi en duidelijk antwoord.
Ook een mooie en nuttige link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, alleen tegenwoordig is het 1 op 1 op de sensor, niet het negatief. Maar dat maakt voor het principe niet uit. Had al een + gegeven.
Eigenlijk betekent dit dat je het voorwerp op ware grootte vastlegt op je camera. Dus een vlieg die 5 mm groot is komt als voorwerp van 5 mm op de gevoelige plaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding