Als je de Canon EOS 600D wil kopen en er mee wil filmen, is de 18-135IS lens dan de beste optie?

Ik wil met dit ermee kunnen:
-Mooie kleuren
-Externe microfoon aansluiting
-Kan scherpstellen met een wazige achtergrond

De fotokwaliteit maakt niks uit, ik wil met de camera alleen filmen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (2)

De lens in kwestie heeft een minimale f-stop van f/3.5. Dit is niet erg laag, en zal je dus niet zo'n wazige achtergrond geven als een lens met een minimale f-stop van bijvoorbeeld f/1.8. Al is het al wel een stuk waziger dan bijvoorbeeld een camcorder. Houd in je achterhoofd dat je de f-stop altijd kunt verhogen (minder licht, meer scherpte, minder wazige achtergrond).

Scherpstellen zul je zelf moeten doen, want er zit geen autofocus op. Je moet dus aan de focusring draaien. Dat is even oefenen en het ontbreken van een autofocus is niet in elke situatie even makkelijk (bijvoorbeeld drukke straat).
De nieuwe canon 650d heeft dit wel, maar is erg langzaam en nauwelijks bruikbaar (tenzij je weer een speciale snelle lens hiervoor koopt). De sony a65 gebruikt een ander systeem en heeft wel een (in vergelijking met andere systemen) snelle autofocus.

Over mooie kleuren: dat hangt nauwelijks van de lens af. Met een bewerkingsprogramma kun je de kleuren verbeteren. Op de canon kun je geloof ik ook gewoon een bepaalde stijl kiezen, die de kleuren meer filmachtig maakt.

Over de microfoon: ja de canon heeft een microfoonaansluiting, geen koptelefoonaansluiting. Je kunt bijvoorbeeld een 'rode videomic pro' kopen. Zorg dat je magic lantern (een progamma) op je canon installeert zodat je de geluidsmeters kan zien op je scherm, en zodat je geluid verbetert. (zonder dit progamma verandert canon het geluid dat opgenomen wordt)

Elke camera heeft voordelen en nadelen, dus kijk wat voor jou belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar een goede optie. Wat je maar wilt. Maar ik begrijp nog steeds niet waarom men gaat filmen met een fotocamera. Ik zou toch echt overwegen om een videocamera aan te schaffen en een goede video bewerkingsprogramma.
Ik heb beiden en merk dat met de videocamera betere foto's maakt dan films met de fotocamera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo denk ik er eigenlijk ook over (zie mijn reactie). +1