Wat is voor een professionele fotograaf de betere en onmisbare camera eigenschap?

Ik twijfel tussen de aanschaf van 2 cameras:
Canon Powershot s100
Panasonic Lumix TZ30

De eigenschappen die ik voor deze vraag wil laten gelden zijn:
RAW (Canon)
20x zoom (Panasonic) / 5x zoom (Canon)

De camera moeten een altijd mee te nemen camera zijn. Dus wordt gebruikt onderweg, wanneer je spontaan een mooi beeld ziet, of een mooie aanvulling voor een foto-serie.
Dus moet compact zijn, niet in de weg zitten. Ook moet de kwaliteit van de beelden passen voor serie-matig werk tussen opnames gemaakt met een DSL camera.

Ik stel de vraag met het oogpunt op professionele fotografen, omdat die weten hoe je een goede en technisch in orde beeld moet maken. Daarmee vervalt wellicht het nut van RAW en belichting moeten corrigeren. Omdat het beeld al direct goed wordt genomen.
Toch heeft RAW nog andere voordelen, maar wordt voor een professionele fotograaf dan het nut van de grotere zoom beter, voor het doel van de camera, boven de RAW functie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Cryofiel
11 jaar geleden
Een paar opmerkingen, waarmee ik je hopelijk wat beginpunten geef om je gedachten te vormen. -- Ik neem aan dat je weet dat 20x zoom niet betekent dat je "20 keer kunt vergroten"? In theorie is het zelfs mogelijk dat je met 5x zoom verder kunt inzoomen dan met 20x zoom. -- Als jij kunt zoomen met je voeten, is het niet meer belangrijk hoe groot het zoombereik van de camera is. -- Of je nu wel of niet kunt zoomen met je voeten, voor jou is het misschien belangrijker wat de grootst mogelijke beeldhoek (groothoek) is. -- Ook iets dat je zelf zult moeten bepalen: hoe belangrijk is voor jou de sluitervertraging, dus de tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het nemen van de foto? -- Hoe belangrijk vind je de scherpte van de lens? -- Hoe belangrijk vind je de snelheid en de nauwkeurigheid van de autofocus? -- Hoe erg vind je eventuele vervormingen van de lens? Denk aan het kussen-effect of het ton-effect (cushion effect, barrel effect), vignettering, enzovoort. -- Je noemt het corrigeren van de belichting als voordeel van raw. Raw heeft echter nog meer voordelen. Niet alleen de belichting in de zin van ISO-waarde, maar ook de belichting in de zin van het helderder maken van schaduwpartijen, of in de zin van het corrigeren van lichtkleur (zon / schaduw / gloeilamp / TL / ...). -- Een ander groot voordeel van raw is dat je meestal een groter dynamisch bereik hebt dan met jpg. Met jpg ben je beperkt tot 256 niveau's per kleur (8 bits), met raw zit je daar vaak ver boven - natuurlijk wel afhankelijk van de camera. Vlakken die in de jpg-versie puur wit zijn vanwege overbelichting, zijn niet meer te corrigeren: ze blijven puur wit. Met de jpg-versie kun je vaak heel wat detail terughalen, juist vanwege de grotere kleurdiepte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat maar, ik heb net een tutorial video gezien van de panasonic, en deze heeft een flinke afkeur. De handmatige instelling (M-stand, die ik het meeste gebruik), is enorm lastig in te stellen voor de sluiter en diafragma. Bovendien is die aanpassing niet eens live, en moet je telkens de afdrukknop half indrukken om het effect te zien. Dit zal de Canon volgens mij niet hebben, daar de controls heel veel lijkt op mijn G10. --- Duidelijke punten die veelal bekend zijn. Maar alleen de zoomfactor snap ik niet helemaal. Zal natuurlijk ook door de sensor grootte komen. Maar hoe groter de sensor, hoe minder effectief een zoomfactor is. Aangezien de canon een grotere sensor heeft, zal de 5x zoom minder zijn als een 5x zoom op de panasonic.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, 5x zoom is 5x zoom. Maar wat daarmee bedoeld wordt, is dat het verschil tussen minimale en maximale zoom een factor 5 is. Ik zal een voorbeeld geven. Ik ga uit van een SLR met een full-frame sensor, dus alle brandpuntsafstanden die ik geef zijn 35-mm-equivalenten. Stel dat je een groothoekobjectief op je SLR zet met een bereik van 10 tot 50 mm. 50 mm is vijf keer zo groot als 10 mm. De fabrikant zal dus zeggen dat dit objectief "5x zoom" heeft. Als je een tele-objectief op je SLR zet met een bereik van 100 tot 500 mm, heb je hetzelfde. Ook nu is de maximale brandpuntsafstand vijf keer zo groot als de minimale. Dus ook de fabrikant van dit tele-objectief zal zeggen dat het objectief "5x zoom" heeft. Dat is wat ik bedoelde met mijn allereerste opmerking. Als de 20x zoom van 10 tot 200 mm gaat, en de 5x zoom van 60 tot 300 mm (opnieuw: 35-mm-equivalent), en als jij graag vogeltjes fotografeert, dan heb je veel meer aan de 5x zoom dan aan de 20x zoom.

Antwoorden (1)

Hoe meer zoom een lens heeft, hoe minder de kwaliteit (als alle andere aspecten gelijk blijven). Hoe groter de sensor-pixels hoe beter het beeld (idem). De sensor van de canon is groter, de lens heeft minder zoom en is lichtsterker.
RAW is heel nuttig die enkele keer dat je een wereldplaat verknalt doordat je de instellingen net niet perfect hebt.
Een groot telebereik is nuttig voor vogels en wild van een afstandje. 95% van de foto's zit in het normale bereik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.. en daarnaast fotografeer ik voornamelijk in groothoek stand. De panasonic heb ik al helemaal afgekeurd. Zie reactie op mijn vraag.
Blijft alleen deze camera over. Of zal er nog een andere zijn die beter is, voor een maximale diepte van 3cm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, beter niet, dat lijkt me stug. Maar ik heb me niet echt verdiept in de diepte-kwaliteits-ratio. De s100 is gewoon erg goed, voor een compactcamera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om op de hoofdvraag in te gaan:
"Wat is voor een professionele fotograaf de betere en onmisbare camera eigenschap?" Dat is erg afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Toch zijn er wel wat eigenschappen te noemen waaraan een camera voor een professionele fotograaf moet voldoen: -uiteraard beeldkwaliteit (resolutie, contrast, dynamisch bereik, enz)
-robuustheid: Liefst een sterke metalen/aluminium body
-snelheid (beelden per seconde)
-kleine lagtime (tijd tussen indrukken ontspanknop en maken foto
-meerdere gebruikersinstellingen
-snelle toegankelijkheid tot de belangrijkste functies Dit zijn denk ik wel zo'n beetje de belangrijkste eigenschappen. Uiteraard zal elke fotograaf weer de voorkeur hebben voor één of meer specifieke eigenschappen. John van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie John van Kieskeurig.nl Deze eigenschappen (voornamelijk de snelheid/lagtime), zijn eigenschappen die je vaak alleen ziet bij de SLR camera's. Mijn vraag gaat heel specifiek over de compact camera's.
Een professionele fotograaf op een betaalde klus neemt natuurlijk zijn top-apparatuur mee.
Maar een compact camera is voor een professionele fotograaf meer een 'altijd bij je hebben' camera. Voor bijvoorbeeld 'eigen werk' projecten. Of als hij ergens voorbij loopt waarvan hij een mooi beeld ziet. Maar om de vraag dan om te draaien, en je van kieskeurig.nl bent.
Welke compact camera met maximale afmetingen van 110 x 60 x 30mm, is de ideale camera voor een professionele fotograaf? PS: Heb net gisteren de Canon Powershot S100 gekocht. Ben benieuw of ik nog een model heb gemist.