ik heb op mijn nikon d3100 dslr een stofje op de spiegel direct achter mijn viewfinder. wat moet ik doen?

ik erger mezelf er heel erg aan, maar het heeft geen invloed op mijn foto's (niet zichtbaar) en op livebeeld zie je het ook niet. kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Antwoorden (4)

een blaasbalg met kwast kopen heb je volgens mij al in een pakket van 5 tot 10 euro met nog schoon maak doekjes er bij

En dan met deze balg er voorzichtig af blazen/vegen. zorg hier bij wel dat het niet veder je camera in gaat maar er juist uitvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kom ik dan in de camera?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GEEN KWAST!!!!!!
Camera maak je open door op het knopje rechts van de lans (van voren gezien) te drukken, en de lens rechtsom te draaien. Objectief stofvrij wegzetten, en héél voorzichtig met het blaasbalgje de ruimte tussen spiegel en matglas door blazen. RAAK NIETS AAN. Daarna objectief weer terugplaatsen.
Je ziet het niet terug op je foto's en in livebeeld omdat het op de spiegel zit, en de spiegel klapt omlaag (of omhoog) om licht door te laten als je de foto maakt of livebeeld aan zet. Daarom zie het alleen als je door je zoeker kijkt.

De enige manier om het schoon te krijgen is door de lens te verwijderen (op precies dezelfde wijze waarop je de lens verwisselt), en dan heel voorzichtig dat stofje proberen te verwijderen.
Het beste kan je proberen met een blaasbalg (te koop bij iedere fotowinkel voor een paar euro), en als dat niet helpt, dan maak (heel voorzichtig!!) gebruik van een speciaal borsteltje.
Zorg dat de stof niet dieper in je camera terecht komt, anders kan het op je sensor terecht komen, en dat is écht minder leuk.
Zie de video om te zien hoe het in zijn werk gaat (het betreft een ander model Nikon, maar dat maakt geen verschil)

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
... en als kribbels krijgt van het idee om aan de binnenkant van je kostbare camera te zitten, breng het naar een fatsoenlijke fotowinkel (niet naar Media Markt of zo iets) en laat het door een professioneel verwijderen.
Waarschijnlijk willen ze het gratis voor je doen als je meteen een schoonmaakpakket koopt voor een paar euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NOOIT een borsteltje!!!!!!
gewoon een blaasbalgje, kwastje is uit den boze, je zult zien dat er dan beschadigingen op de spiegel ontstaan, of nog meer stfjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stfjes = stofjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt, maar een speciaal borsteltje voor hardnekkige stofjes heb ik zien gebruiken door een professionele fotograaf op z'n Canon EOS 5D. Ik zeg niet dat je een toilet borstel moet gebruiken, maar een speciaal hiervoor bedoeld, onberispelijk schoon borstel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Borstels hebben de rot gewoonte om met hun haartjes tussen allerlei randjes en hoekjes te haken, en dan daar wat achter te laten. Als een prof dat risico wil nemen, moet ie zelf weten, die verdienen hun camera in een par jaar terug. Amateurs zijn meestal zuiniger.
Wat wel bruikbaar is, is een speciaal vochtig padje aan een steeltje, om de sensor schoon te maken. NIET geschikt voor matglas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens Suluap.
Zelf ben ik ontzettend zuinig met m'n camera, daarom dat ik ze naar de winkel (Kamera Express in R'dam, ontzettend aardig en behulpzame mensen!) heb gebracht om ooit de sensor te laten schoonmaken.
Dat deden ze gratis voor me. Top!
Als je in de zoeker een stofje ziet, maar niet op de foto of op het scherm, zit er geen stofje op je spiegel. Als er een stofje op de spiegel zit, zie je daar NIKS van. Er zal iets op de onderkant van je matglas zitten, of mogelijk zelfs bovenop je matglas. In het eerste geval kun je met een blaasbalgje ZONDER kwast de onderkant proberen schoon te blazen, zorg dat je niks aanraakt, alleen voorzichtig blazen. Als het OP het matglas zit, kun je niks, hooguit naar Nikon service brengen.
Gebruik nooit een kwast ij je camera, er kunnen altijd stofjes en haren uitvallen en het middel is dan erger dan de kwaal.
succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je er erg aan irriteert kan je hem misschien laten repareren.