Het standaard antwoord is "nee", of althans niet echt.

Maar in werkelijkheid is het wel te doen. De minimale scherpstelafstand van deze lans is 95 cm, dus écht dicht bij je voorwerp kan je niet komen, en dat is een van de belangrijkste aspecten in macro fotografie.
Je kan foto's schieten die zullen lijken op macrofotografie, maar geen echte macro foto's zijn.

Voordeel van deze lens is dat je voor een zeer goede prijs een kwalitatief redelijk goede telelens kan aanschaffen, en als je een beperkt budget hebt, is dat zeker geen verkeerde optie. Zie de 1e link.

En als je tóch per se de fantastische wereld van macro fotografie wil exploreren, is er een oplossing die veel goedkoper is dan het aanschaffen van een echte macro lens, en zeer goede resultaten oplevert, en dat is een tussenring (zie 2e link) Dat is een verlengstukje die je plaats tussen de body en de lens en je lens omtovert in een macro lens. Er zijn beperkingen, maar de resultaten zijn verbluffend, en het kost veel minder dan een macro lens.
Ik heb een tijdje terug antwoord gegeven op de vraag van iemand over een macro lens, kijk hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/canon-550d-graag-macrolens-wijze.333097
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ duidelijk antwoord. Ik ben zelf niet zo van de macro fotografie, maar geeft die lens niet ondanks de relatief grote minimale scherp stel afstand een marco idee van wegen die grote zoom en vergrotingen factor? En wat doet dat Macro knopje op de lens?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet precies hoe die lens werkt, want de eerste versie van deze lens was mijn eerste telelens. Nu heb ik een Canon 70-300 DO IS USM (stukken beter, maar ook véééél duurder) Je kan inderdaad macro fotografie redelijk goed nabootsen, maar het blijft geen echte macro. Het macro knopje zorgt dat het scherpstelsysteem minder heftig reageert (handig bij macro) en verlaagt de 'normale' minimum scherpstelafstand van 1,5 m naar 0,95 m.
Zie ook de omschrijving van deze lens op de site van Tamron:
http://www.tamron.com/nl/photolens/di_telephoto/a17.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een tussenring bij een zoom? Denk niet dat dat werkt. Wel bij een vastbrandpunt objectief, maar veel moderne uitvoeringen daarvan hebben tegenwoordig IF, internal focussing, en dan werkt deze truck óók niet.
Als de bedoelde lens een macro stand heeft, kun je inderdaad wel wat, maar eigenlijk begínt macro pas bij 1.1, en dat haal je niet met deze zoom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een slechte webpagina trouwens waarnaar Gabi verwijst: "minimum brandpuntafstand" waar ze bedoelen "minimale instelafstand". Zou toch niet mogen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Suluap
Lekker kritisch, daar hou ik van, echt waar! :-) Je hebt helemaal gelijk dat de site waar ik naar verwijs niet de beste is wat betreft terminologie, compleetheid en diepgaan, maar is wel heel toegankelijk voor beginners, en de vraagsteller is een beginnende fotograaf die niets heeft aan een uitgebreide college of een te hoog gegrepen site. Dat komt nog!
Zelf zoek ik altijd naar de beste info op de beste site die ik gevonden heb, een echte aanrader (helaas in het Engels) van een site, met zorg en liefde opgesteld en onderhouden door een topfotograaf die ook nog vragen beantwoordt via de e-mail (heb ik ook mogen ervaren) Zie hier:
http://www.the-digital-picture.com/ Wat je commentaar betreft mbt het gecombineerd gebruik van de tussenringen met een zoomlens, kan ik je vertellen dat het wél werkt, en heel goed ook. Ik gebruik de tussenringen van Kenko icm met mijn twee zoomlenzen, een Canon EF-S 15-85 en de al eerder genoemde Canon EF 70-300 DO IS USM. Het werkt prima!
Als je mijn andere antwoord leest (zie de link in de reactie boven), dan zie je wat ik als voor- en nadelen opgesomd heb mbt het gebruik van een tussenring. Inmiddels heb ik al heel wat mooie macro foto's gemaakt, en het bevalt prima. Dat het iets moeilijker om mee te werken is dat met een écht macro lens, of met je gewone lens zonder tussenring, dat is gewoon waar, dat ontken ik niet, maar als je een beetje van fotografie houd, dan is dat juist een leuke uitdaging!
De 1e generatie van Kenko tussenringen gaf inderdaad geen info door vanuit de lens naar de body, maar de 2e generatie (wat ik zelf heb) maakt geen enkel verschil in het gebruik van je lens. AF werkt gewoon, IS werkt gewoon, en je foto's krijgen ook alle info mbt de instelling van de lens.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet handig. Een 70-300 mm is een zoomlens en voor macro fotos kun je het beste een aparte macrolens gebruiken die veel licht doorlaat en een korte brandpuntsafstand heeft om het mogelijk te maken scherpe fotos te nemen van dichtbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet persé een kort brandpunt. Voor het fotograferen van klein grut in de dieren wereld is het juist handig een macrolens met wat langer brandpunt te gebruiken, je kunt dan (iets) verder van je onderwerp blijven.
Ik heb b.v. op mijn cropfactor Nikon een macrolens van 105mm, die tot 1.1 kan. Dan ben ik nog ongeveer 15 cm van mijn onderwerp af. Nog mooier zou een 180mm objectief zijn, maar dat kon bruin niet trekken.
Als je echter postzegels wil opnemen, of munten, dan kun je wel goed uit de voeten met een wat korter brandpunt, hoewel je daarmee vaak jezelf in de weg zult zitten met het licht: je zit zo dicht op je onderwerp dat je schaduw werpt op je object.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm, je hebt daar wel een punt idd
Het vorige antwoord is waar en goed precies.
Wel kun je met een lens als deze, vind ik, goed oefenen en mooie foto's maken.
Als je diafragma en dus sluitertijd goed instelt, kan je bijna iedere mier in een dinosaurus veranderen.

succes.