hoe maak je een mooie foto in het donker?

Ik hou er van om foto's te trekken maar als het dan donker wordt kan ik geen mooie foto's meer trekken. Als ik met flits trek ziet het er niet realistisch uit en als ik dan zonder trek wordt alles wazig. Dan stel ik mijn sluitertijd langer in maar dan worden mijn foto's zo korrelig. Zijn er nog andere trucjes?

Toegevoegd na 20 uur:
Oh ja en ik heb de nieuwste spiegelreflexcamera van Canon. Zo een waar je ook mee kan filmen en die toch niet gigantisch is

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben ook een fanaat van foto's maken met weinig licht, en ik kan je vertellen dat er helaas geen simpel antwoord hiervoor is... maar wel heel veel tips! Gebruik nooit een ISO waarde hoger dan 400, want dát maakt je foto korrelig, niet de lange sluitertijd! Goede camera's kunnen redelijke foto's maken met ISO 800, en héle goede camera's met ISO 1600, maar dat is alleen in geval van nood. Stel je camera met een zo groot mogelijk diafragma opening. Dan hoef je niet een hele lange sluitertijd te gebruiken. In een compacte camera gaat dat meestal volautomatisch, en je hebt geen keuze in het type lens. Als je een systeemcamera of een SRL hebt (d.w.z. losse body en lenzen), kies dan de lens met de grootste diafragma, dat is de F-waarde. Lenzen met een F/2.8 of lager zijn de meest lichtgevoelige en geschikte lenzen voor fotografie in het donker. Met een sluitertijd langer dan 1/30 moet je er van uit gaan dat je niet meer "uit de hand" kan fotograferen. Het beste is een statief. Je hebt van die kleine statieven die in je broekzak passen en die je vrijwel overal kan zetten, en van die grote dingen 1,5 meter lang. Kwestie van smaak en budget. Maar je kan ook zonder statief foto's maken door je camera te plaatsen op een vlak oppervlakte, tegen een lantaarnpaal te leunen of zo iets, en toch uit de hand schieten. Ik heb scherpe foto's in het donker gemaakt met sluitertijden van enkele seconden, gewoon door de camera tegen een muur of een bank te houden. De camera op de grond laten of een plank is ook een legitieme optie, en je kan de camera omhoog of omlaag richten dor een paar muntjes eronder te plaatsen. Gebruik niet het ontspanknopje, maar de timer. Op het moment dat je het knopje drukt, is het bijna onvermijdelijk dat de camera beweegt. Zeker als je met een statief werkt. Sommige compactcamera's en SRL's hebben een instelling voor foto's in het donker die de flits combineert met een langere sluitertijd ("night portrait") Zo krijg je je voorwerp beter belicht, maar door de lange sluitertijd wordt de sfeer enigszins behouden. Niet mijn favoriet, maar je kan proberen... Ik gebruik de flits vrijwel alleen overdag, om ongewenste schaduwen te voorkomen. Verder heb ik liever een iets te donkere, en toch scherpe foto die je straks thuis met een gratis software kan retoucheren en extra belichten. De foto hieronder had een sluitertijd van 1/4 en ISO 800 met een F/4.6. Ik zat gewoon op de vloer met de camera op mijn knieën. Het kan dus! Veel succes!

Fotograven doen het met lampen. Dus gewoon een paar spotjes kopen en de zaak bijlichten ;)

Het is geen trucje, maar gebruik een statief. Zet hem op 100 iso/asa en pas je sluitertijd aan. Vaak moet je secondes doorbelichten, maar dat ligt er aan hoe donker het is.

Fotograferen in het donker kan niet. Het woord betekend ook letterlijk: schrijven met licht Dus is het donker, dan moet je licht toevoegen! Via een flitser, via een lamp of via een zaklamp. Je kunt zelfs schrijven met licht... zie afbeelding. Toegevoegd na 1 minuut: Wat je ook kunt doen is de camera op een statief zetten en in bulb open laten staan. Dan met een flitser in je hand door een ruimte lopen en hier en daar een flits geven.

Ligt inderdaad ook aan het type camera of het zal lukken, een compact is niet echt geschikt. Zelf heb ik een Nikon D7000. die je met een gerust hart op ISO 1600 kunt zetten. en dan een vast brandpunt objectief (die hebben minder lensdelen, geeft minder inwendige reflecties), diafragma niet te groot. zo rond f5,6 voor de scherpte diepte, en op statief met afstandsbediening! Bij deze combinatie zit ik dan vaak aan 1/10 tot10 seconden, Maar soms is donker zo helder, dat het ook uit de hand gaat: M'n eerste experimenten met deze camera erbij. de kerk f5,6 ISO800 1/8 sec. uit de hand de straat met feestverlichting f4 ISO1600 1/80sec het kan tegenwoordig allemaal, maar ik ben natuurlijk wel erg blij met deze kanjer van een camera, en besef dat niet iedereen er zo een (of nog mooier, dikker "beter") heeft. Toegevoegd na 3 uur: En met jouw Canon kan je dus zo'n beetje hetzelfde als ik met m'n Nikon, zijn zo'n beetje uit dezelfde klasse

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100