Hoe verwijder je een rode pixel op een foto, als deze mogelijk het gevolg is van een defect op de beeldschip in de camera?

Ik heb een compactcamera (Panasonic Lumix) en sinds een paar maanden een rode pixel op mijn foto's. Meestal valt het niet zo op, maar nu ik het weet ga ik me eraan storen. Ik ben benieuwd of er oplossingen voor dit probleem zijn, of dat ik moet sparen voor een nieuwe camera (dat laatste was een retorische vraag).

Ik heb gelezen dat er bij spiegelreflexen mogelijkheden zijn om dit probleem te verbeteren, maar bij compact camera's kan je niet bij de CCD chip.

Misschien is het mogelijk om achteraf de pixel te verwijderen op de foto met een externe tool die dat gelijk voor alle foto's doet?

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie bijgaande foto. Als je er op klikt kan je deze vergroten.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben er in ieder geval wel uit dat de vakterm hiervoor een "hot pixel" is. Dat komt vaker voor bij langere sluitertijden, maar ze kunnen overgaan in een "stuck pixel". De pixel blijft dan rood.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit zijn hot pixels en ze ontstaan normaal gesproken als je een lange belichting hebt bij donkere opnamen. Als de camera ouder wordt is de kans groter dat de hot pixels altijd aan blijven. Ze heten dan "stuck pixels" en je ziet op de foto altijd op dezelfde plek een gekleurde vlek. De camera zelf is niet te repareren. Je kunt proberen een foto te maken van iets heel fel wits en de foto lang belichten. Wie weet gaat de pixel uit. In sommige camera's zit een hot pixel correctie modus. Ik weet niet of dat bij de lumix ook het geval is. Het gebruik van Paint lijkt me niet zo handig voor elke foto handmatig. Je hebt al snel 1000 foto's in een vakantie. In Photoshop of Photoshop Lightroom zijn er wel filters die pixelproblemen kunnen oplossen en die kan je in een batch laten draaien. Een andere optie is pixelzap. Dat programme helpt specifiek met dit probleem. Het kan zelfs de locatie van de pixel onthouden en dit voor alle foto's corrigeren op die plek.

Bronnen:
http://www.tawbaware.com/pixelzap.htm

Ik heb geen idee, maar ik zou hem voorzichtig aanstippen met watervaste stift (als je hem uitprint dan he hahaha)

Even een tegenvraag om te beginnen: Wat voor mogelijkheden zou je hebben bij een spiegelreflex dan? Het lijkt me namelijk moeilijk om met de hand op zoek te gaan naar precies die pixel op je chip en daar dan fysiek iets aan te doen. Handiger lijkt het me dat je op de een of andere manier inbreekt op de software van de camera zelf. Die vertel je vervolgens dat de pixel op rij x, kolom y genegeerd moet worden en dat die in plaats van wat de sensor doorgeeft op dat punt een gemiddelde of een mediaan kleurwaarde van de 8 omliggende pixels moet aannemen. Dit alles aannemende dat je de mogelijkheid zou hebben om bij die software te kunnen en die te kunnen herprogrammeren, zonder de verdere werking van de camera negatief te beïnvloeden. Mijn uiteindelijke antwoord is dan ook dat het denk ik niet te doen is om die pixel effectief te verwijderen, tenzij je de CCD of de CMOS chip, of de camera zelf wilt vervangen.

Tja, per foto zou je het kunnen doen met Photoshop. Maar met een heleboel foto's tegelijk? Als de achtergrond nu overal dezelfde kleur had. Ben benieuwd hoe dit probleem trouwens ontstaan is. Ik heb nu ook al dik drie jaar een Panasonic Lumix en dit probleem ken ik niet. Wel heb ik ontdekt dat de camera beter niet teveel in de regen gebruikt kan worden, dat gaat ten koste van de viewer (geen effect op de foto's, puur en alleen op wat je ziet op het moment dat je de knop indrukt).

Een pixel kan je niet weghalen. Die is er nu eenmaal. Je wilt alleen niet dat hij altijd rood is. Want bij een rode shirt moet hij nu wel weer rood zijn, toch. Dus voor elke foto moet die ene pixel een kleur krijgen voor die betreffende foto alleen. Dat kan je dus niet automatiseren via een batch. Misschien dat de panasonic nieuwe firmware heeft voor die camera. Photoshop is bijvoorbeeld een programma die een pixel van kleur kan veranderen. Of ArtWeaver als gratis pakket.

Per foto is dit simpel weg te werken met o.a Windows Paint (standaard bij Windows geleverd). Met het pipetje 'zuig' je een naastliggende kleur op en daar vul je de pixel mee. Voor meerdere foto's tegelijktertijd zal software niet lukken. Trouwens, op een donkere achtergrond valt die pixel nauwelijks op, ja, als je het weet...

Toet gaf je het goede antwoord.Echter je kan niet een hele serie fotos automatisch de rode pixel verwijderen, aan gezien iedere foto anders is. Voor het zelfde geld staat er ergens op je foto een rode auto op de plaats waar je rode pixel zit< maar even zo goed is er een blauw lucht.Je kan ook in paint een kleur gebiedje selecteren en kopieren over de rode pixel heen.

Misschien moet je eens kijken naar 'Photoshop Actions'. Ik ga ervanuit dat je dat stipje telkens op dezelfde plek van de foto hebt en misschien kan Photoshop automatisch alles voor je doen. Ik weet zelf niet precies hoe het moet, maar met de smudge tool zal je wel automatisch dat vlekje op elke foto moeten kunnen verwijderen. Photoshop Actions zijn wel gevorderd Photoshopgebruik en niet erg makkelijk, dus of dit een goede oplossing is weet ik niet.

ikzelf zou niet aan beginnen, zoek je een programma als photoshop of lightroom waar je mee kan werken en zal veel makkelijker gaan dan de camera mischien nog erger te maken. nu kan je het probleem met enkele simpele stappen weghalen. toch veel succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100