Waarom opeens fletse foto's op computer en niet op LCD scherm? Met eerdere geheugenkaart Olympus geen enkel probleem.

Ik heb nu al een tijdje de Olympus FE 340 en het is een prima toestel. De gemaakte foto’s met alle mooie kleuren kon ik op dvd zetten en in fotoalbums verwerken. Zag er goed uit. Alles naar volle tevredenheid.
Nu heb ik voor onze zomervakantie een nieuwe Olympus geheugenkaart gekocht en als ik dan op het LCD scherm keek werden er weer mooie foto’s met heldere kleuren gemaakt. Eenmaal weer thuisgekomen wilde ik ze weer op dvd zetten en een album van maken. Tot mijn grote schrik bleek dat die mooi, helder en fris gekleurde foto’s op mijn computer opeens een fletse en minder heldere kleur hadden. Die typisch Franse zonnebloem met die okergele kleur met op de achtergrond die hemelsblauwe lucht werd opeens een vaalgele bloem met een lichtblauwe lucht op de achtergrond. De kwaliteit van de kleur was dus plots heel anders en hier wilde ik geen foto-album van maken.
Mijn vraag is dus hoe ik weer die heldere, frisse kleuren kan krijgen op mijn computer (dvd) zodat ik van onze leuke zomervakantie een mooi album kan maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.3K

Antwoorden (4)

Als je de foto's niet bewerkt hebt, kunnen ze niet zomaar minder mooi worden. Het kan ook niet aan de geheugenkaart liggen. Ik denk eerder dat er iets met de kleurinstellingen van je monitor gebeurd is. Probeer je foto's eens op een andere computer te bekijken!
13 jaar geleden
Plaatjes worden door een beeldscherm weergegeven. Helaas is het zo dat alle beeldschermen verschillend zijn. Dus geven de wat betere opname apparaten een 'kleurbeschrijving' bij. In de vorm van kleurprofiel. Dit zorgt ervoor dat je de foto op elk apparaat goed kan vertonen. Echter, je moet de foto wel in software bekijken die de kleurprofielen leest en gebruikt.

Als je software hebt van je camera, zit er vast een éxport naar internet'oid bij. Als je die gebruikt wordt het kleurprofiel naar een gemiddeld profiel gezet die voor de meest emonitoren ok is. En dan heb je je brilliante kleuren weer terug. Ook een programma zoals adobe fotoshop kan je kleurprofielen lezen, en de foto vertalen naar 'monitor kleuren'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is eigenlijk altijd zo. Het beeld wat je camera op het schermpje laat zien, wordt nog geoptimaliseerd door de camera. Maar het bron bestand (en dat is onafhankelijk van de geheugenkaart!!!) blijft hetzelfde.
Je camera doet nog een beetje nabewerking voordat hij het op het schermpje plaatst.
Dat zou je op de computer ook altijd moeten doen.

Vooral bij onderbelichte foto's zie je het verschil veel groter. Vandaar dat ik je om een voorbeeld foto vraag, want ik vermoedt dat deze onderbelicht is.

---

Technisch uitgelegd, moeten we terug naar de analoge tijdperk. Dus de 'natte' film. Dit materiaal heeft een contrastbereik van 5 stops. Dat wil zeggen tussen het wit en zwart zit 5 stops.
In de digitale tijdperk heeft de CCD sensor een contrastbereik van 7 stops. Dus alle pixels tussen echt wit en echt zwart zal hij over de 7 stops verdelen. Hierdoor is wit niet meer echt wit en zwart niet meer echt zwart.
In photoshop kan je dit weer rechttrekken door bij levens het wit schuifje en het zwart schuifje wat krapper te zetten.
Professionele fotografen doen deze nabewerking ALTIJD. omdat ze weten van het technische probleem.

PS: een stop is een verdubbeling/halvering van de hoeveelheid licht. En in de fotografie een meetfactor. Dus een sluitertijd aanpassing van 1/30 naar 1/60 is 1 stop.

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/levels.htm

http://www.fotogroepklazienaveen.nl/attachments/048_digi_doka2.pdf

Toegevoegd na 8 minuten:
Van de voorbeeld foto's, is foto 1 rechtstreeks uit mijn camera. Een te verwachtte resultaat, ook al is de belichting goed.
Foto 2 heeft een minimale bewerking met levens zoals hierboven uitgelegd. Zie al het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonym geeft zoals te doen gebruikelijk een prima antwoord, maar bij mij ging er even een lampje branden: heb je soms (per ongeluk) iets aan de instelling op je camera veranderd: op mijn camera kan ik namekijk kiezen voor neutraal, levendig, extra levendig en nog meer. Als je daar nu toevallig iets hebt versteld naar neutraal of zelfs minder kleur kun je zomaar dit soort verrassingen krijgen. Normaal gesproken kun je met ieder foto bewerkings programma trouwens dit probleempje heel makkelijk oplossen.
Het ligt zeker niet aan de kaart!