Kan ik met mijn canon EOS 1100D het noorderlicht (aurora borealis) fotograferen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Het beste antwoord

De vraag is niet zo zeer of je met je camera body een fatsoenlijke foto kan maken van een noorderlicht (ja, dat kan), maar of je de juiste lens voor de job hebt.

Je hebt sowieso een statief nodig, of anders een stabiele oppervlakte waarop je camera niet beweegt.
Zet de autofocus op 'MF' ('AF' werkt niet goed in het donker) en draai de focus tot oneindig.

Zet de camera op een hoge lichtgevoeligheid (dat is de ISO-waarde) Een EOS 1100D heeft een maximale ISO waarde van 6400. Ik zou echter niet verder gaan dan ISO 800, omdat je anders te veel ruis op je foto krijgt. ISO 1600 zou nog kunnen, maar dan zal je de foto's na moeten bewerken met software om de ruis weg te poetsen.

En ook een tip: als je de foto maakt, doe het niet door zelf te drukken op de ontspanningsknop, maar met de timer voor zelfportret, zo voorkom je dat je de camera onbedoeld beweegt.

Maar de hamvraag is je lens! Wat voor lens(zen) heb je? Als je alleen beschikt over de kitlens EF-S 18-55, dan zal dat niet echt makkelijk zijn, en het resultaat minder mooi, want de maximale diafragma opening van deze lens is f/3.5 Niet echt lichtsterk dus!
Met een ISO waarde van 800 en een maximale diafragma van f/3.5, dan zal je (schat ik zo'n beetje in) een minimale sluitingstijd van ca. 30-50 seconden nodig hebben.
De foto zal lukken, maar door de extreem lange sluitingstijd, zullen de details van de noorderlicht voor een deel verloren gaan, het geheel wazig zijn en de prachtige kleuren te veel uitgewassen zijn.
Het allermooiste zou zijn als je een zeer lichtsterkte groothoeklens van minimaal 18 mm. kan bemachtigen (van iemand lenen, of in een goede fotowinkel huren) met een f/waarde van minimaal 2.8 of nog lager. Alleen door een f/2.8 te gebruiken, kan je de sluitertijd halveren naar 15 seconden, en dat doet wonderen met je foto's! Met f/2.0 of f/1.4 dan ben je helemaal, want dan hoef je niet de maximale opening te gebruiken, en voorkom je donkere hoeken in je foto (vignettering)

Als je toch een verre reis maakt naar een bestemming met noorderlichten, denk ik dat het de moeite waard is om het juiste materiaal mee te nemen. Overweeg heel serieus om een geschikte lens aan te schaffen (die zijn helaas erg duur) of te huren.

Verwacht wordt dat 2012 een van de beste jaren voor noorderlicht zal worden, omdat de cyclus van de zon (11 jaar) nu op z'n top is. Ik zou die kans niet laten liggen door een minder geschikte materiaal mee te nemen!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Hier spreekt een kenner!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Cryo! :-) Om het even mat makkelijker te maken, zie hier een lijst van budget lenzen (van zo'n €200-400) die geschikt zijn voor zo'n klusje, en die je kitlens zouden kunnen vervangen:
- Sigma 18-50mm f/2.8-4.5 DC OS HSM
- Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP
- Sigma 17-70 f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM ... en voor het serieuze werk (maar nog steeds niet echte professionele lenzen) kies je een van deze:
- Sigma 15mm f/2.8 EX DG Diagonal Fish Eye
- Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX
- Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Met name de laatste is een absolute superlens die zijn prijs (iets minder dan €900) dubbel en dwars terugverdient met elke foto die je maakt. Tot eind juni 2012 krijg je van Canon €70 terug. ... en gewoon voor de lol, de beste lens voor zo'n klus. Deze kost rond de €1200, maar jongens... wat een lens...
- Canon EF 16-35mm f/2.8L USM II
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste-antwoord-ooit!! hartstikke bedankt! ik ga druk op zoek of ik ergens een lens kan huren voor mijn trip naar ijsland!

Andere antwoorden (3)

Ja kan met kleine sluitertijd en hoge ISO:

http://www.my-photo-blog.com/how-to-photograph-the-aurora-borealis-northern-lights
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Een kleine sluitertijd???
Zou persoonlijk de iso wat laag laten om geen of weinig korreleffect te krijgen en een automatische sluitertijd nemen bij een groot diafragma
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan best.

Kijk eens bij deze vraag voor meer informatie...
http://www.goeievraag.nl/vraag/noorderlicht-foto.143875