Hoe kun je zien of er op een foto een zonsopkomst of een zonsondergang staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
7.1K

Het beste antwoord

Als je de plek weet waar de foto is genomen, dan kun je zoiets als Google Earth gebruiken om die plek te bekijken. Je kunt dan aan de hand van op de foto voorkomende zaken bepalen in welke richting de foto is genomen. Is deze richting het oosten genomen (camera wijst naar het oosten), dan is het een zonsopgang. Is deze richting het westen genomen (camera wijst naar het westen), dan is het een zonsondergang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet met 100% zekerheid. Maar er zijn wel aanwijzingen.
De buitentemperatuur is bij zonsopgang vaak lager dan bij zonsondergang. Daardoor kun je bijvoorbeeld 's morgens mist of dauw op de foto zien. Bij een foto aan zee zie je vaak dat de zee 's morgens rustiger is dan 's avonds. Maar dit gaat lang niet altijd op.
12 jaar geleden
als je het 100% zeker wilt weten, ga naar de plek van de foto, reconstrueer hem en kijk in welke kompasrichting de zon staat. in het oosten, zonsopgang. in het westen, zonsondergang.

andere manier als bovenstaande niet mogelijk is:
De kleuren bij zonsondergang zijn over het algemeen gezien helderder en intensiever dan die bij zonsopgang. Komt omdat er normaal gesproken meer deeltjes en waterdruppels (met stof erin) in de avondlucht te vinden zijn. De lucht in de nacht is meestal koeler en er is minder wind, waardoor de stof e.d. dus naar beneden kunnen dwarrelen, waardoor er minder "Mie scattering" (analytische oplossing van de maxwell theorie, natuurkundig verschijnsel..), dus gewoonweg refractie van het zonlicht op de stofdeeltjes, is bij zonsopgang.
Maar dat kan natuurlijk verschillen per foto, of er die dag toevallig veel of juist weinig stof in de lucht zat. Je kunt in ieder geval een betere estimatie geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zonsopgang spreken we als het bovenste randje van de zon boven de horizon verschijnt. Van zonsondergang spreken we als het bovenste zonsrandje onder de horizon verdwijnt. Zodra de zon 's avonds is ondergegaan begint de burgerlijke schemering. Dan is kunstverlichting nodig en verschijnen de eerste heldere sterren en planeten.

Toegevoegd na 28 minuten:
ik zie duidelijk een onderscheid, maak foto's van zonsopkomst en ondergang.
de ochtendzon is vaak roder, bleker.
de avondzon vaak meer oranjerood.
ik zal foto's erbijzetten....

Toegevoegd na 1 uur:
het randje horizon is niet te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die sterren en planeten zie je 's ochtends in de schemering ook. Dat is dus geen onderscheid, lijkt me.
Reddie
12 jaar geleden
De kleur van de zon hangt af van de hoeveelheid waterdamp in de lucht. Dat hangt dus niet alleen af van op- of ondergang, maar kan van dag tot dag verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor jullie aanvullingen Widar en Reddie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar. De zon komt in het oosten op en gaat in het westen onder. Die bewering, die we vaak horen, geldt eigenlijk slechts voor twee dagen in het jaar: de dag waarop de astronomische lente begint en de dag waarop de astronomische herfst begint. Bij het begin van de zomer komt de zon in het midden van Nederland, op een breedtegraad van 52 graden Noorderbreedte, vrijwel in het noordoosten op en gaat zij in de buurt van het noordwesten onder. Bij het begin van de winter is de opkomst in het zuidoosten en de ondergang in het zuidwesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@2012aa: Was die reactie bedoeld bij mijn antwoord? Want ik zie 't me hier niet over 't oosten en westen hebben. Verder heb je natuurlijk gelijk dat het maar 2 dagen in 't jaar precies in 't westen en oosten is. Maar voor 't gemak kun je wel westen en oosten hanteren, want 't blijft een duidelijk verschil tussen zonsopkomst en zonsondergang.