zit HDR(high dynamic range) op een camera of in een fotobewerkingsprogramma?

ik wil deze techniek leren gebruiken, maar ik wil graag weten hoe ik daarmee moet beginnen. ik heb de kodak easyshare z981. dus geen spiegelreflex...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk zul je dan gewoon bracketing moeten gebruiken en dan op de pc laten samenvoegen.
Maar het kan wel.
Zet vanaf een statief foto 1 op ev -2 foto 2 op ev0 en foto 3 op ev2 en maak de foto's
Voeg ze daarna samen in een programma als lightroom en je hebt een hele mooie hdr!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe stel ik mijn ev in? ik ben nog een leek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het makkelijkste is om in een semiautomatische stand dat te doen, of een handmatige als je wat ervaring hebt.
Nou, stel je gaat naar tv(timevalue) een stand om de sluitertijd van je camera in te stellen, dan kun je meestal ook meteen daar onder met bijvoorbeeld een plus en min figuur of een balksymbool dat doen.
Klik daat op en je krijgt een balkje, draa of klik netzolang tot die op min 1of 2 staat en maak een foto zodra de sluitertijd goed staat.
En pas dat balkje daarna aan naar 0 en plus 1of 2.
Ik vraag me alleen of het met jouw camera kan. Hdr fotografie met een compact camera is namelijk ongelovelijk moeilijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zin is meesterlijk! alleen schrijf je ongelofelijk met een F.
HDR is een bewerking, zit dus in, of is zelf, een programma. Om het te kunnen gebruiken ( meestal wordt het trouwens misbruikt) heb je dus èn een goede, handmatig instelbare, camera nodig , èn een goed foto bewerkingsprogramma. (of het gratis(?) progje HDR-Tools). Inderdaad zoals Ulope beschreven, door een aantal opnames met verschillende belichtingen samen te voegen in een dergelijk programma. Er is een heel goed en niet duur boek over geschreven door Michael Freeman, uitgegeven door Librero: Digitale fotografie High Dynamic Range. Kocht het hier in een boekwinkel, zal ook via internet wel te krijgen zijn (is in NL vertaald).
Houd er rekening mee dat het eenvoudiger lijkt dan het is, en goede resultaten zijn schaars, meestal loopt het uit op kale onnatuurlijke prenten, die je gelijk weer weggooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Canon 5d doet dit goed als optie in de camera. Vervolgens moet je met software op de computer aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan op verschillende manieren. je kunt gebruik maken van de bracketing functie (even zoeken in de gebruiksaanwijzing) van je camera. Deze maakt drie (of meer) foto's achter elkaar met een verschillende belichting (onderbelicht, normaal, overbelicht). Deze kun je dan met behulp van photoshop, of een HDR-programmaatje (van photomatix bijv.) over elkaar leggen en samenvoegen tot een HDR. Een andere optie is het maken van een fake-HDR. Je maakt van van één foto een HDR. Dit kan ook met bijv. Photomatix. De methode die ik gebruik, is deze: Ik schiet één foto in RAW, en vervolgens herleid ik daar een aantal foto's uit door deze verschillend te bewerken (verschillende belichtingen). Deze leg ik handmatig met Photoshop over elkaar en speel dan vervolgens met de opacity tot de foto goed is. Je kunt, in plaats van een RAW-foto te nemen ook je camera op een statief zetten en zo verschillende foto's nemen met verschillende belichtingen met de manuele stand van je camera.

ik verwacht overigens dat het effect wat jij zoekt betiteld kan worden als "amerikaans" of "overdreven", dus je zult wellicht al tevreden zijn met de fake-HDR. Echter, is een goede hdr naar mijn mening neutraal, en ik gebruik hdr alleen om foto's waar de belichting lastig is mooi weer te geven, zoals in een kerk. Zie mijn voorbeeldje hieronder. In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het effect wat ik zoek is indedaad het overdreven wat je noemt. mijn vriend vind het hierbij zo mooi dat het bijna geanimeerd lijkt. we gaan het proberen