welke lens heeft meer zoom?

welke lens heeft meer zoom? Canon EF Telefotozoomlens - 75 mm - 300 mm - F/4.0-5.6 - Canon EF die is wel een 300 mm en maar 12 cm lang maar Canon EF Telefotozoomlens - 70 mm - 200 mm - F/2.8 - Canon EF dit is een 200 mm maar die is 19 cm lang en 1000 euro die andere is 137 euro en is een 300 mm en warom is die zo goedkoop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Antwoorden (5)

De zoomrange is groter op de 75-300, enje kan verder inzoomen dan met een 70-200 lens.

De prijs is het resultaat van de f 2.8: De lens laat licht beter door / is groter waardoor de lichtopbrengst op je sensor groter is. hierdoor kan je bij minder licht nog korte belichtingstijden gebruiken. Zeker bij telelenzen is dit belangrijk.

De canon 70-200 f2.8 IS L USM is een van de beste lenzen van canon in dit zoom bereik, maar gezien de genoemde prijs zal je deze niet bedoelen. De basis 70-200 f2.8 is iets minder goed, maar wel beter dan de 75-300 lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom hij goedkoper is? Door heel veel redenen.
De 70-200 is veel lichtsterker.
De 70-200 heeft beter glas, dus een beter beeldkwaliteit.
De 70-200 is van beter materiaal, metaal i.p.v. Plastic.
De 70-200 is gemaakt voor pro's en gaat veel langer mee.
Het enige voordeel van die 70-300 is dat hij meer bereik heeft. Verder verliest hij op bijna alle punten van de 70-200.
En door al die voordelen op de 70-200 is hij meer gewild en het kost meer geld om hem te maken. Daarom is hij duurder en kan canon er meer geld voor vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al zei, de 70-300 heeft meer bereik, dus meer zoom.
Ze beginnen beide op 70 mm en de ene stopt dus 100 mm eerder
de prijs van een lens wordt maar ten dele bepaald door het zoombereik. De grootste lensopening bepaald veel meer de prijs. Hoe groter de opening, deste beter moet de lens kwaliteit zijn. Betere Kwaliteit glas, beter geslepen, betere coating. Een fout is namelijk zichtbaar op de foto, zeker als je gaat uitvergroten. En kwaliteit heeft zijn prijs! Je vergelijkt nu 2 canon lenzen. Al eens gekeken naar andere merken? Tamron, Vivitar. Ook hier zijn zeer goede lenzen uit te halen met alle features van de originele Canon lenzen. Als je dan naar de prijs kijkt zie je wellicht wel verschillen bij gelijke specificaties. Kijk voor de prijs ook eens over de grens. Duitsland is nog steeds interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vivitar?
klinkt als iets uit de jaren 70 vorige eeuw.
Enige alternatieven voor Canon (en Nikon) zijn Tamron en Sigma. Indertijd had vivitar wel leuke dingen, maar wrodt al heel lang niet via reguliere wegen meer verkocht in Nederland.
welke lens raden jullie aan voor natuurfotografie? ik wil ze wel lekker dichtbij op de foto hebben maar ook heel scherp ik heb nu een 18-250 mm tamron hij is wel goed maar ook niet super, ik wil meer bereik maar met die 200 heb ik minder bereik en deze vind ik al niet vergenoeg maar die 300mm is minder scherp:0 Canon EF Telefotozoomlens - 100 mm - 400 mm - F/4.5-5.6 - Canon EF is dit dan iets? die is bijna net ze duur als die 200 mm lens maar heeft meer bereik :O???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets wat je wel moet weten, en ik nog niet heb teruggelezen.

bijvoorbeeld:

75 mm - 300 mm - F/4.0-5.6 en de 70 mm - 200 mm - F2.8

Als eerste moet je weten: Hoe lager het F getal (diafragma) hoe groter de opening waar licht door heen kan.

De 75 mm - 300 mm - F/4.0-5.6:
op 75mm heb je een diafragma van 4.0, op 300mm heb je een diafragma van 5.6.

Op het moment dat je wilt gaan "zoomen" lever je dus veel licht in.

Dit maakt niet uit wanneer je om een mooie zonnige dag foto's maakt, maar als het bv wat donkerder wordt dan heb je wel een "probleem"

70 mm - 200 mm - F2.8:
Is op zowel de 70mm als op 200mm F2.8. Je levert dus geen licht in wanneer je zoomt.

Een objectief wordt erg duur wanneer je een vast diafragma hebt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar om antwoord te geven op je eigenlijk vraag "welke het meeste zoom heeft":

300 / 75 = 4 keer optische zoom dus
200 / 70 = 2,9 keer optische zoom

De 75 mm - 300 mm - F/4.0-5.6 dus.

Maar wanneer je voor kwaliteit gaat, dan ga je voor de 70-200.

Als je echt goede objectieven wilt, moet je vaste objectieven aanschaffen.