De foto's die ik maak met de webcam zijn altijd wazig. Waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
bamibal
8 jaar geleden
Is de lens wel schoon?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kwaliteit van de foto's is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de webcam. Maar zeer waarschijnlijk is hetgeen Bamibal zegt, dus als je erbij kunt, even voorzichtig met een doekje schoonwrijven. Met al die regenbuien van de laatste tijd is vocht op de lens de meest waarschijnlijke reden.
Ritsuka
8 jaar geleden
zit er toevallig nog zo'n laagje over de lens heen? wat je bij bijvoorbeeld telefoon ook hebt op je scherm, die moet je er af trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee, ik heb 'm ooit lang geleden gekocht, en op de monitor geklemd en verder ... ik zal eens kijken of er een laagje op zit.
Anders dus 'poetsen'!?
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, dat is een beschermfolie, dat moet je er af trekken. Zit een lipje aan een hoekje.
Geen idee of het dat is, maar zou kunnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@bamibal @JoanDArc @Ritsuka @Thecis Van iemand die er verstand van heeft(?) vernomen dat het waarschijnlijker is dat het aan de leeftijd en dus kwaliteit van de computer zou liggen... Nou tádá ... dat is dan misschien wel een open deur intrappen... heb nog nooit nieuw gehad. Altijd minstens 2e hands en vaak niet eens te zeggen [kringloopwinkel].
Deze is van een particuliere winkel die ook nieuw verkoopt en wellicht ook inruilt, waarvan dit een exemplaar moet zijn. Heb dus een oude Dell(? - meen ik, zie het niet zo snel) met Windows7 en hij staat steeds vaker vast. Heb binnenkort weer technische hulp nodig en vraag mij nu af of ik met deze basis van "oude apparatuur" met de aankoop van een nieuwe webcam verlost zal zijn van deze wazige foto's... Begrijp nu, dat dit niet de oplossing zal zijn... graag jullie mening.
Ritsuka
8 jaar geleden
Hoe oud je pc maakt zou niet uit moeten maken. Als je webcam goed is en de software kan draaien op je pc, dan werkt hij gewoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, Ritsuka, maar hij werkt gewoon, maar wel wazig [en dat is dus korrelig?].
Ritsuka
8 jaar geleden
Maar het ligt dan aan de oude webcam, niet aan je oude computer zoals je hierboven schrijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was dus mijn vraag, omdat iemand dit beweerde. [Lastig/moeilijk is dat toch.. als je iets niet snapt .. ik dus hè .] Wanneer is een webcam oud?
en is een goedkope webcam dan per definitie 'slecht'?
en wat ben je ongeveer kwijt voor een redelijke webcam? Sorry .. allemaal vragen, komen zo naar boven!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las de reactie nog eens door en JoanDArc schreef het al: "De kwaliteit van de foto’s is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de webcam." Volgende vraag: Als je dan een duurdere ergo betere kwaliteit webcam koopt , krijg je dan ook een betere foto ONGEACHT de goedkope en vooral OUDE computer die je gebruikt?

Antwoorden (1)

Webcams zijn over het algemeen niet de meest goede camera's. De meeste hebben voldoende licht nodig om een "goede" foto te maken. Anders wordt het korrelig / onscherp (niet hetzelfde, maar dit zijn effecten die op kunnen treden).

Het kan ook zijn dat de lens / afdekglas niet schoon is. Probeer deze even schoon te maken.
Sommige mensen plakken ook hun webcam af. Een kennis van mijn deed dit met doorzichtig plakband (niet het meest handige, maar ok), maar vergat dat ook weg te halen...

Een andere mogelijkheid is dat de software een blur-filter gebruikt. Dit zou je in de instellingen moeten kunnen nakijken (is bij elk merk weer anders waar dat zit). Maar dit is erg onwaarschijnlijk overigens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging op de eerste alinea. Als het dus te donker is, kunnen de foto's onscherp of korrelig worden. Meer licht in de kamer zou dit moeten verhelpen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Meest goede"
Is dat wat in het Nederlands dat ik ken ook wel "beste" wordt genoemd??
Thecis
8 jaar geleden
@johndoe35. Niet helemaal. Het kan een goede camera zijn zonder de beste te zijn. En webcams zijn niet eens goede camera's Maar je hebt een punt. Laten we het "de vrijheid van de schrijver" noemen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed, ik zal er naar kijken.
Wat je zegt over 'licht' , dat is juist , de eerste foto's ooit waren 'spooky' en wazig ;-))