Ik wil een nieuwe Canon 1100D kopen. Ik wil er een polfilter en een zoomlens bij kopen. Weet iemand welke ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

hoe bepaal je welke zoomlens je nodig hebt? dat is erg moeilijk. Het hangt voornamelijk af van wat je wil. welke onderwerpen wil je fotograferen. sportactiviteiten waar je meestal niet heel kort bij kunt komen. dieren in de natuur, of details in vergezichten. Elke situatie vereist een andere techniek.
Ook is van belang, hoeveel waarde hecht je aan de hoogste kwaliteit. neem je genoegen met goed is goed genoeg, of is het allerbeste eigenlijk nog niet goed genoeg.
Tenslotte is je portemonnee van belang. is dat een hele kleine, die meestal toch nog groot genoeg is, omdat er gewoon niets te vervoeren valt, of is het een hele grote, onuitputtelijke schatkist.
Alles heeft zijn prijs, hoe groter, hoe beter, hoe meer kwaliteit, hoe duurder.
Je ziet er valt gewoon geen afgerond antwoord te geven.
Ik werk nu met een canon 50-255. ben er erg tevreden over, maakt goeie, heldere foto's , maar het is geen hoogvlieger. voor mij hoeft dat ook niet.
Wil je meer weten, bepaal dan eerst wat je wil besteden en ga dan naar een winkel en laat je voorlichten. Een goeie verkoper neemt de tijd om jouw wensen te doorgronden en je een goed advies te verstrekken. Ik heb erg goeie ervaringen bij Konijnenberg (in Nederland: Den Ham overijssel en Den Haag, in België: Turnhout).
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is eigenlijk zó niet te beantwoorden. Een Canon 1100D is een goed toestel, er zit waarschijnlijk een 18-55 kitlens bij, dat is dus redelijk groothoekig tot heel licht tele. Wat je daar bij nog wilt hebben is afhankelijk van wat je wilt gaan fotograferen. Wil je vogels schieten, of ander wild, zul je moeten kijken voor een behoorlijk lange, en overeenkomstig dure telezoom (minstens tot 400mm). Wil je b.v. zaalsporten o.i.d. dan zul je voor een lichtsterke , en dus ook dure, kortere telezoom, een 70-200 F=2.8 moeten kijken, en die kost ook een bak geld.
Wil je alleen onder gunstige omstandigheden (in het zonnetje op het strand b.v.) een beetje op afstand kunnen schieten, kun je met een relatief voordelige 55-200 of 550-300 F=5.6 uit de voeten.
Het lijkt me verstandig eerst maar eens een tijdje met de camera zoals ie in de kit zit te oefenen, en dan rond te kijken voor een passende telezoom.
Polfilter kun je toepassen op de korte lens of de lichtsterke tele, op een "gewone" tele met F=5.6 zou ik het niet doen, omdat zo'n filter tot 4 stoppen licht wegneemt.
P.S.: Ik kan natuurlijk ook lezen dat je een losse body wil kopen, en daarbij een zoom. Dan zou je kunnen kijken voor een tamron of sigma 17-50 F= 2.8, en daarop kan makkelijk een polfilter.