Filmreportages maken, wat is aan te raden? Een filmcamera of een DSLR?

Ik ben van plan om regelmatig eens wat leuke reportages en sfeer-filmpjes te maken. Nu vroeg ik me af wat nu beter is:
Een DSLR of een filmcamera? Ik hoor van anderen dat DSLR's weer beter presteren dan een gemiddelde FULL HD camera van 400 a 600 euro.

Wat raden jullie aan?
Ik ben dus van plan om een statief te kopen, een microfoon (voor e.v.t interviews) en een camera of DSLR...

Dus.... jullie advies, en waar zou ik voor DSLR of Filmcarma kiezen?

Het is voor hobby-doeleinden om op Youtube te knallen :-)
Jullie advies graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen eenvoudig antwoord op te geven.
Een dslr is een fotocamera die (redelijk) goed kan filmen, een filmcamera is gemaakt om films te maken.
Acceptabele rechttoe-rechtaan youtube filmpjes kun je ook met een redelijk goede compactcamera maken.
Wil je naar semi-professionele reportages moet je toch aan een echte filmcamera denken.

Antwoorden (3)

Gewoon een videocamere die is er voor gemaakt.

En met focussen op de dsrl maakt geluid door het motortje in de lens daar heeft een videocamera geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dslr, met mijn 600d schiet ik prachtige full hd filmpjes, en je kan er ook geweldig mee fotograferen! Nou heeft hij inderdaad geen autofocus, maar zelf scherpstellen is veel makkelijker en leid altijd tot betere beelden. Verder kun je ook objectieven wisselen waardoor je een enorm scala aan objectiefven voor alle denkbare situaties kan kopen. Verder zit je niet met veel ruis al het een beetje donker word, want daar kan een 600D wel mee overweg! En je hebt instellingsmogelijkheden! Daar kun je echt alles mee aanpassen!
Koop een mooie Canon dslr, 600D,550D of 5DmkII afhankelijk van waar jij de meeste voordelen in ziet en wat je jezelf kan veroorloven natuurlijk :)
Veel plezier met deze hobby!
Succes! Ulope
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een videocamera, dat werkt het beste. Je kunt wel filmen met een dslr, maar dan moet je eerst een heleboel extra aanschaffen om de boel aan te passen, de houding is ook niet handig, en op je schermpje turen om te kaderen is niet echt handig. Die meneer met z'n 600D zal inderdaad wel mooie filmpjes schieten, maar als je als beginner een hele dag met zo'n DSLR op schouderstatief rond moet lopen, ben je gewoon kapot 's avonds.