Is er een mogelijkheid om te focussen met video na het filmen in een editprogramma? (zie uitleg)

Ik heb een jvc everio (gewoon zon makkelijk modelletje zonder allemaal prof dingen. Nu wil ik bij een video iets op de voorgrond hebben en dat de achtergrond een beetje vaag is. Focussen dus. Wie weet of er een mogelijkheid is om dit te doen in een videobewerkingsprogramma of zoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Of (en zo ja, hoe) je een bepaald deel van een video minder scherp kunt maken, zodat je focust op het onbewerkte deel, weet ik niet.

Maar er is wel een andere mogelijkheid, die ik nog weleens toepas bij videobewerking. Je kunt inzoomen op dát deel van de beelden dat jij mooier of belangrijker vindt. Handig ook om een lelijk deel van het beeld te camoufleren!
In onderstaande video zie je (bij de start op 3.23) een voorbeeld waar ik dat gedaan heb. Je moet er wel rekening mee houden dat het beeld, op dat gedeelte waar je inzoomt, minder scherper wordt!
Zoals de afbeelding laat zien kun je zelf bepalen waar het inzoomen begint en eindigt.

Helaas kan dit, zover ik weet, niet met gratis videobewerkingsprogramma's. Ik gebruik Roxio voor video editing.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het was de bedoeling dat de video bij 3.23 zou starten, maar dat is helaas mislukt...
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk kan je alleen het geen om de plek die je wilt focussen, nog vager maken, waardoor je dus de plek naar voren haalt.

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat je een niet scherpe foto scherp kan maken (op contrastverandering enz na dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Focussen nadat de opname gemaakt is kan niet meer. Er is scherpte-informatie kwijt, en dat krijg je nooit meer terug.
Met een bewerkingsprogramma kun je wel een kunstmatige scherpte maken, voor foto's en dus oook voor video (een reeks foto's), maar welke programma's dat doen hoor je hopelijk van anderen.