Waar dient een lenskap voor en hoe maak ik hier het beste gebruik van?

Ik heb onlangs een tweedehans objectief gekocht voor mijn spiegelrelexcamera. Er zat tevens een kap bij die ik boven op de lens kan bevestigen (let op, ik bedoel niet het beschermdekseltje). Afgezien van het feit dat het er best wel gaaf uitziet, weet ik niet goed hoe ermee om te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.6K

Het beste antwoord

Als je geen zonnekap gebruikt bij veel licht ( zoals bij sterk zonlicht) heb je kans op lensflare.

Lensflare ontstaat door meervoudige reflectie aan de lucht/glas overgangen in een objectief. De reflectie kan zo uiteindelijk weer de film of chip bereiken zonder direct van het object te komen. Het is vaak een indirecte (gereflecteerde) afbeelding van de lichtbron, waarbij de vorm van de diafragma opening zichtbaar is.

De lensflare wordt soms doelbewust toegepast om een bepaalde sfeer te creëren.

Maar een mooie lensflare kun je niet afdwingen. De omstandigheden moeten precies goed zijn.

Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om juist geen flare toe te passen, dan gebruik je de zonnekap.

Ik hoop dat je dit bedoelt. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een soort 'zonneklep' (zonnekap) die er voor zorgt dat direct fel licht de foto niet overbelicht of je foto's verpest worden door lichtvlekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet alleen handig in de zomer trouwens ; in een felverlichte binnenomgeving of een bont verlichte kerstmarkt bijvoorbeeld kan de zonnekap ook zeer goede diensten bewijzen./
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je bedoelt is niet een lenskap (dekseltje) maar een zonnekap.
Deze is ervoor om te zorgen dat schuin op de lens invallend zonlicht wordt afgeschermd. Hoewel de zon zelf dan niet in beeld komt kan dit licht storende vlekken op het beeld veroorzaken.
Vermijdt ook recht tegen de zon in te fotograferen, tenzij je er , zoals bij een zonsondergang, zelf goed in kan kijken zonder oogbescherming. Direct invallend zonlicht kan je camera zwaar beschadigen.