Is een lichtsterke(F. 1.8) compactcamera een stuk beter dan een gemiddelde compactcamera?

Ik zit te twijfelen tussen 2 camera's, de Canon Ixus 220 hs(klein, niet duur, gemiddelde lichtsterkte, redelijke kwaliteit) en de Nikon Coolpix P300(redelijk klein, duurder, goede lichtsterkte, betere kwaliteit?), en ik vroeg me af of het het waard is om 70 euro meer uit te geven voor een camera met een lichtsterkere lens. En wanneer dit ook echt beter is dan een gemiddelde compactcamera.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Hoe lichtsterker de lens, hoe minder vaak je de flitser nodig hebt.
En iedereen met een beetje kijk op fotografie zal je vertellen dat flitsfoto's gewoon veel minder mooi zijn
dan niet flitsen, maar wel genoeg licht hebben.

Het hangt er dus van af of je dat belangrijk vind.
En of je vaak binnenshuis fotografeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel factoren die de kwaliteit van een camera bepalen. De belangrijkste zijn de lens en de sensor. Als de sensor gelijkwaardig is is een lichtsterke lens te verkiezen omdat die behalve de lichtsterkte over het algemeen ook beter van kwaliteit is.
Van de canon weet ik de testresultaten niet, maar de nikon komt er niet heel goed af bij dpreview.com .
Dat is voornamelijk doordat de camera erg sterke ruisreductie heeft die de kwaliteit negatief beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarin de meeste compact camera's echt vaak bar slecht zijn is binnenfotografie bij slecht licht. Dit wordt mede nog eens erger door de hele slecht flitser die erop zit. Het flitslicht haalt vaak maar 2-3 meter en dan nog heb je ruis in het beeld. Doordat de iso helemaal omhoog wordt gekrikt.
Een lichtsterke lens geeft je 2 extra pluspunten. De camera hoeft is minder de iso op te schroeven en de slechte flitser krijgt meer bereik in meters.
Dus een lichtsterke lens is iets eenvoudige is slecht licht te fotograferen. Je hebt minder ruis en misschien wat meer sluitertijd.

In de compact camera business is het toch vaak hoe duurder hoe beter.