Welke macrolens is het beste voor mij?

Van de zomer ga ik op stage naar het buitenland en dan wil ik graag alles goed vastleggen en vooral de beestjes die ik daar tegenkom en ga bestuderen.
Het gaat dan voornamelijk om kleine diertjes, die voornamelijk tot de ongewervelden behoren en vaak niet groter dan 1 a 2 cm zijn. Dus heb ik een tijdje terug een Eos 500D (Canon) gekocht en ben er tot op heden lekker mee aan het spelen om de camera een beetje te leren kennen. Ook heb ik een beginners cursus gevolgd, omdat ik echt een ei ben als het op camera's aankomt. Maar nu wil ik toch wel graag mijn definitieve lens kopen voor mijn stage. het gaat hier dan om een Macro lens, waarmee ik het liefst een miertje haarscherp zou willen fotograferen. Maar ik heb werkelijk waar geen idee welke ik zou moeten kopen, ook rondzoeken op google help niet echt, aangezien iedereen ze weer voor ander doeleinden gaat gebruiken.
Helaas is mijn budget beperkt, wat het nog moeilijker maakt voor mij.

Alle tips en tops zijn welkom!!!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je definitieve lens kan je niet nu al aanschaffen. Die kan je pas vinden als je al een jaar of wat ermee bezig bent.
Maar goed, proberen kan altijd... echter niet via Goeievraag. Een miertje haarscherp krijgen, ligt niet aan de lens, maar aan de kunde van de fotograaf. Die op de juiste wijze de juiste apparatuur inzet. Dus daarmee denk ik aan stafieven, flitsers, tussenringen, afstandsbediening en natuurlijk een lens.
Maar voor een haarscherpe foto moet alles samenvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de diertjes dichtbij kunt benaderen zou je zelfs beter af zijn met een goede compact-camera. Die geven een grotere scherptediepte door de kleinere sensor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie je mieren nog niet schieten met behulp van een statief! En ook niet met een compact. Goeie lens (op een goeie camera) is een eerste vereiste. Daar komt natuurlijk ook wel degelijk een portie vakmanschap bij, maar dat is toch een kwestie van oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mendelson: scherpte diepte blijft bij gelijke afbeeldingsmaatstaf gelijk, of de sensor nu 1 cm of 10 cm is. Lens van compact is ook niet je dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel goede compacts met hele goede lenzen. Doordat de sensor kleinerheb je een kortere brandpuntsafstand wat meer scherptediepte geeft.

Antwoorden (4)

Nou een echte macro-lens om miertjes haarscherp te kunnen fotograferen, dan spreken we toch van over de 500 euro:

http://www.pixmania.nl/nl/nl/1640/xx/xx/433/1/criteresn.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou kiezen voor:

Canon Macro Lens 100 F/2.8 USM
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik bij de 450D een macro lens van Tamron, 90 mm.
deze bevalt me uitstekend. Bedenk wel dat bij macro fotografie een statief raadzaam is omdat het wat scherptediepte soms op de mm nauwkeurig aan komt, een kleine beweging met de hand geeft dan al gauw onscherpte.
succes met fotograferen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van de genoemde kwalitatief zeer goede objectieven kun je nog denken aan een voorzetlens als je een zoomobjectief hebt. Als je een 200 tot 300 mm zoomobjectief hebt met een voorzetlens met een brandpunts afstand van 25 cm (+4), dan kun je vrij pittige vergrotingen halen, doordat je kunt zoomen is het ook makkelijker het diertje daadwerkelijk in beeld te krijgen.

Het gaat er een beetje om of je de beestjes werkelijk ragscherp tot en met het fijnste detail op de foto wilt of dat je een grote kans wilt hebben een foto van zeer behoorlijke kwaliteit te maken in het veld.

Raynox verkoopt dat soort spulletjes en je hebt ook de Canon 250D (4 dioptrie) en 500D (2 dioptrie) voorzetlensjes, met een prima kwaliteit. Zelf ben ik onthand zonder zo een macrofilter, de afstanden tot de dieren zijn namelijk niet zo klein (25 cm, 50 cm), zodat er meer kans is dat ze blijven zitten.

Nog een goedkope tip is een loep van 10* (triplet) met een goedkope compactcamera met 4 keer zoom. Daarmee kun je zelfs watervlooien en dergelijke fotograferen, goede loep 30 euro, camera 55 euro. Je profiteert zo ook van de grote scherptediepte van compactcamera's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat wilt, zul je je het beste beperken tot een echte macro lens, en dan liefst ook nog een met een wat langer brandpunt. 100 mm of 180 mm. Heb zelf half jaar geleden voor mijn Nikon D7000 een 105mm micro Nikkor aangeschaft voor dat soort opnames. Voorzet lenzen of voorzet objectiefdelen geven niet voldoende scherpte, zeker niet op een zoom objectief.
met een echte macro lens, d.w.z. een die tot 1:1 gaat, kun je wat bereiken. zie bijgevoegde opname. (een van de eerste die ik ermee maakte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij deze afbeeldingsmaatstaf zou OOK met een compact ditzelfde probleem optreden. Scherptediepte is direct gerelateerd aan afbeeldingsgrootte, niet aan de camera. Bovendien zou ik hier meer scherpte gehad hebben als ik een kleiner diafragma had gebruikt, maar, zoals ik erbij schreef, dit was één van de eerste foto's die ik ermee maakte. Oefenmateriaal dus. Jou voorbeelden laten ook zien dat het met die compact in het eerste geval hetzelfde is als bij mij, ogen scherp (nou ja , scherp) de rest niet, het tweede geval in een bijna twee dimensionaal onderwerp, dus makkelijk te vangen. Die vlieg van mij is toch al gouw een millimeter of 7 hoog, en dan wordt het altijd moeilijk bij bijna 1:1. zal eens proberen een ander voorbeeld erbij te plaatsen. De foto die ik probeer te plaatsen is met diafragma 22, ook een vlieg.