Hoe maak ik de beste opstelling voor het maken van foto's van foto's?

Ik heb een redelijke digtale SLR camera met een losse compactflitser. Je zit vaak te rotzooien met de refelctie van de flits of andere dingen in de foto. Vooral als het een foto is met een glimmende afwerklaag.
Misschien een soort standaardje bouwen en dan indirect flitsen, of flitsen met een diffuser ofzo? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Antwoorden (4)

waarom gebruik je geen scanner?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is jammer, dat werkt het mooist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik zelf ook. een foto van een foto komt vaak niet goed uit de verf. Met inscannen krijg je toch echt het mooiste resultaat. En het gaat sneller.
Een flitser met diffuser zou kunnen helpen, maar beter is werken zonder flits, of met meerdere flitsers.
Zorg dat de zaak goed belicht wordt, schuin (mogelijk indirect, gebruik wit karton als reflector) vanaf meerdere kanten, zorg dat alles stevig staat (camera op een statief).
Kijk door de zoeker van de camera, let daarbij niet op de foto, maar op dingen als reflecties (wat wordt gereflecteerd, kun je dat afdekken/verplaatsen?) schaduwen (verplaats je lichtbron/reflector).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een plek waar veel daglicht is.
Leg de foto plat neer.
Zet je camera op een statief recht daar boven.
Is er reflectie zet dan een dun wit doek voor je lichtbron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, gebruik geen flits!
Het beste kun je werken met difuus continu licht van een hoek of door de foto heen, gebruik bijvoorbeel meerder lampen of je pc-montitor met een witte achtergrond met de heldereid op max om je foto's op te leggen.
Heb je toch het gevoel dat het niet werkt?
Werk dan helmaal zonder licht, maar met een langere sluitertijd vanaf een statief, dat is waarschijnlijk de beste oplossing.
Veel succes!