mijn camera is gevallen. wat moet ik doen?

mijn camera is gevallen en nu is er iets kapot. volgens mij is de lens verschoven, want als de camera schud hoor ik dat er iets los zit en er komt nauwelijks licht door de lens. Ik kan hem ook niet meer uitzetten en inzoomen. Ik kan geen foto's meer maken. Wat moet ik doen? Moet ik naar de winkel gaan en hem laten repareren? Hoeveel gaat dat kosten? Of kan het zijn dat hij weer goed gaat zitten door een beetje te schudden? Help me!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
type camera? terug naar de vakhandel en advies vragen. reparatie kost al snel honderd euro of meer.

Antwoorden (4)

Met een beetje schudden help je je camera hooguit nog verder de vernieling in. Laten repareren is de enige optie, wat dat gaat kosten kunnen wij je uiteraard niet vertellen, aangezien we niet weten wat er mis mee is. Het zal echter hoogstwaarschijnlijk niet om 10 euro gaan, dus bedenk van tevoren of het je waard is om de camera te laten repareren. Een nieuwe kopen kan soms voordeliger uitpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijken of je je gegevensdrager nig kunt redden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Repareren is in Nederland niet echt een optie, vanwege het hoge arbeidsloon. Als je een nieuwe camera neemt zou je een camera kunnen overwegen die stof en waterdicht is en bestand tegen schokken. Een goede nieuwe digitale camera koop je al voor 55 euro. De waterdichte en robuuste kosten iets van 200 - 250 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit er wel in dat de camera gerepareerd moet worden.
Afhankelijk van de prijs van je camera is dat rendabel of niet. Heb je bv een Canon 5D mark II met drie recent aangeschafte L type objectieven, dan is er een kans dat je leverancier het als coulance voor je opknapt.
Is het een compact camera dan is de reparatie al snel duurder dan de camera zelf.

Wat je dan kunt doen is
1. van dit merk en type camera de user manual opzoeken.
Er staat vaak een hoofdstuk probleem-oplossen in.
Als het mee zit staat jouw probleem er met oplossing en al in beschreven en kun je het zelf verder in orde maken.

Lukt dat eerste niet dan kun je
2. de service manuals opzoeken of downloaden.
Daarin staan de exploded view en andere werktekeningen en onderdelen tekeningen.
Als je niet bang bent voor schroefjes die onder antislipplakkers verstopt zitten en klikverbindingen die maar een paar keer heel blijven, dan kun je zelf de camera proberen te repareren.

Goed onthouden waar wat zit, en oppassen voor onderdelen die opeens weg springen zonder dat je gezien hebt waar het vandaan kwam.
Maar vooral: niet bang maar wel voorzichtig zijn en stofvrij werken.

NB: dit moet je alleen doen wanneer de kosten van reparatie niet opwegen tegen de kosten van het apparaat zelf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tussen haakjes; het klinkt alsof je diafragma kapot is.