waarom werkt mijn fototoestel niet?

Ik heb een spiegelreflex en wil een foto maken van een gedeelte van een geëmailleerd bad. Hierin zitten scheurtjes welke met het blote oog niet te zien zijn, maar wel wanneer er een dag of meer een badmat over gehangen heeft en het op die plaats en roestvorming te zien is.De fabrikant vroeg mij om een foto te maken omtrent de schade. Ik wilde een foto maken in macro stand, maar het fototoestel weigerde een foto te maken. Toen de fabrikant in kennis gesteld dat ik geen foto kon maken. Fabrikant komt netjes naar mijn adres en bekijkt de schade en wil met zijn toestel een foto maken, maar ook zijn toestel maakte geen foto van de emaille. Heeft iemand een idee waarom een toestel in deze omstandigheden niet werkt?

Weet jij het antwoord?

/2500

een mogelijkheid is dat de automatische scherpstelling van de camera niet werkt op het gladde, glanzende emaille

Bij mijn camera is het zo: als je op macro fotografeert, dan moet je helemaal uitzoomen. Je haalt hetgeen je fotografeert dus niet dichterbij door te zoomen, maar door er dichtbij te gaan, soms maar 1 of 2 cm van het onderwerp af. Als je wel inzoomt, doet hij het inderdaad niet.

De camera ziet geen detail waarop moet worden scherpgesteld. Plak een sticker met een pijl naar het scheurtje en dan stelt de camera scherp op de sticker die op dezelfde afstand van de lens zit. Als macro niet werkt, dan moet een goede lamp belichten in de telestand en inzoomen op de bewuste plek. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100