waarom werkt mijn fototoestel niet?

Ik heb een spiegelreflex en wil een foto maken van een gedeelte van een geëmailleerd bad. Hierin zitten scheurtjes welke met het blote oog niet te zien zijn, maar wel wanneer er een dag of meer een badmat over gehangen heeft en het op die plaats en roestvorming te zien is.De fabrikant vroeg mij om een foto te maken omtrent de schade. Ik wilde een foto maken in macro stand, maar het fototoestel weigerde een foto te maken. Toen de fabrikant in kennis gesteld dat ik geen foto kon maken. Fabrikant komt netjes naar mijn adres en bekijkt de schade en wil met zijn toestel een foto maken, maar ook zijn toestel maakte geen foto van de emaille. Heeft iemand een idee waarom een toestel in deze omstandigheden niet werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik geprobeerd maar de roestplekjes zijn zo minuscuul klein dat ze mij nooit opgevallen zouden zijn totdat de emaille eraf zou springen. Mijn vrouw zag ze wel en ik werd erop geattendeerd.Ik vind het jammer dat de leverancier niet de moeite neemt om het op te lossen, daarom had ik de fabrikant van het bad laten komen. Maar deze treft geen blaam,naar alle waarschijnlijkheid is er tijdens het transport iets gebeurd. uit de hand laten schuiven of iets dergelijks.

Antwoorden (3)

een mogelijkheid is dat de automatische scherpstelling van de camera niet werkt op het gladde, glanzende emaille
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus handmatig (MF) proberen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook aan gedacht. Maar wat is dan de oplossing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MF manual en verder? Ik zal het eens kijken of dit op mijn toestel zit, heb het nog nooit gebruikt en hoe het normaal ook niet. Maar dit is een uitzonderlijk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op veel eenvoudige camera's zul je geen handmatige scherpstelling aantreffen.
Schuif voor de camera ter hoogte van het oppervlak even een vel papier met tekst, en druk de ontspanner half in. Hou vast, papier weg en ontspannen. Wel voldoende licht, het liefst een beetje van opzij en niet te zacht, zodat je de barstjes goed kunt zien. Dit aangenomen dat je de macrostand van je camera verder beheerst en een keer uitvoerig uitgeprobeerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een mogelijkheid, zal het eens proberen.
Bij mijn camera is het zo: als je op macro fotografeert, dan moet je helemaal uitzoomen. Je haalt hetgeen je fotografeert dus niet dichterbij door te zoomen, maar door er dichtbij te gaan, soms maar 1 of 2 cm van het onderwerp af. Als je wel inzoomt, doet hij het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon het is een nikon d3000. Okee misschien heb ik een fout gemaakt maar het toestel van de fabrikant van het bad was maar een eenvoudig toestel en dit werkte ook niet.
Heeft het soms iets met de scherpstelling te maken daar beide toestellen een glad oppervlakte (zien) en niet scherp kunnen stellen wan ze zien geen diepte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou ook kunnen hoor, maar dat antwoord was al gegeven, dus ik vond het niet nodig om te herhalen. Je zou kunnen proberen met de hand scherp te stellen, maar dat vind ik altijd best lastig.
Ik heb trouwens een Sony, dus hoe het met een Nikon werkt, weet ik niet.
De camera ziet geen detail waarop moet worden scherpgesteld. Plak een sticker met een pijl naar het scheurtje en dan stelt de camera scherp op de sticker die op dezelfde afstand van de lens zit. Als macro niet werkt, dan moet een goede lamp belichten in de telestand en inzoomen op de bewuste plek. Succes.